Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X
Lincoln Mark X

Lincoln har nådd Mark X

Det er lenge siden Lincoln var den mest solgte amerikanske luksusbilen. Men med masse motganger på alle kanter fortsetter merket å lempe ut den ene konseptbilen etter den andre. Man skal tilbake til erke-Lincoln sier man. Det er mulig at Detroit-utstillingens Mark X fører dem nærmere.

Publisert Sist oppdatert

Men nå skal dette åpenbart bedre seg. Lincoln ligger igjen under Ford Nord-Amerika og ikke under den internasjonale luksusdivisjonen PAG. Produktutvalget er klart: det skal komme en blitz på 11 nye modeller de neste fire årene, og det er satt klare økonomiske mål. Litt har innsatsen hjulpet - allerede årets salg er forsiktig over fjorårets, og utsiktene ser bedre ut.

Cadillac-utfordrer
Vi ser noe av hva fremtiden kan by på gjennom konseptbilen Mark X som ble avduket i Detroit. Lincoln har ikke hatt noe sportlig i katalogen sin siden den siste Mark VIII trillet av båndet i 1998, Mark X har noe av det samme. Hovedinntrykket preges selvfølgelig av den dominerende hard top’en med glasstaket, der det hele kan forsvinne ned i bagasjerommet.

Selv om denne, i motsetning til mange av de andre nye Ford-produktene som vises her, ikke har noen produksjonsplaner festet til seg, er den bygget slik at det egentlig bare er å trykke på ”kjør”-knappen. Understellet er tvers igjennom det samme som du finner på Jaguar S og Thunderbird med en 3,9 liters V8-motor på 280 hester.

Nå er det ikke sikkert at det lime-grønne interiøret ville følge den inn i produksjonen, men noe gjør man jo for show-effekten også.

En bil som dette ville konkurrere direkte med Cadillacs utmerkede XLR, og ville ikke være noen volum-modell. Caddy regner ikke med å selge mer enn 5.000 hvert år av sin modell. Men i likhet med XLR ville en produksjons-Mark X kunne være en pengemaskin. Her er det mer snakk om profitabelt ekstrautstyr enn kontantrabatter.

Powered by Labrador CMS