-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Bomba Polo
Igjen er det masse støy rundt en tilsynelatende reklamefilm på nettet. Forrige gang var det et Ford soltak som knakk nakken på en katt. Nå er det Al Queda i en Polo. VW vil gå til rettssak, men mot hvem?
For Volkswagen er det åpenbart meget viktig å ta avstand fra en film som ser ut som den kan gli sømløst inn i produsentens kampanjer for lille Polo. Helt fra nye Polo kom, har VW vært flink til å holde unge glade livsstil-mennesker borte fra markedsføringen av denne modellen. I stedet har man konsentrert seg om de overlegne produktegenskapene. Og det er jo akkurat det denne nye undergrunnsfilmen gjør.
Den viser ganske enkelt en tilsynelatende islamsk tilsynelatende selvmordsbomber som tilsynelatende parkerer Poloen sin foran en fortausrestaurant og så tilsynelatende fyrer av en ladning som tilsynelatende smeller av så hele interiøret (med bombemannen?) tilsynelatende disintegrerer.
Og så dukker Polo, Small but Tough opp.
Hadde ikke VW sagt noe annet, hadde jeg trodd at dette var et nytt element i viral markedsføring, der vil ler av ting vi egentlig er redde for eller finner litt avskyelige. Og filmen er så lekkert gjort at den godt kan ha vært gjort av et proft byrå. Men DDB i London, som er reklamebyrået her, er på jakt etter skaperne hånd i hånd med VW. Og selv om mange proffe observatører peker på Lee & Dan som produsent - de har tidligere gjort glimrende ting for bl.a. SportKa og G-Schock - er det ikke spor av denne filmen på www.leeanddan.com.
Hartwig von Sass, en talsmann for VW sier selskapet har tatt ut tiltale, uten å vite hvem som står bak produksjonen. Dette er et angrep på Volkswagens gode navn, sa han om filmen som han omtalte som kynisk og kriminell. I følge tysk lov er det mulig å ta ut tiltale mot uidentifiserte personer, og påtalemyndigheter og politi er pålagt å forsøke å finne gjerningsmennene.
Den britiske avisen The Guardian rapporterte på sin webside at filmen var laget av London-baserte Lee and Dan og at selskapet hadde beklaget hendelsen uten å komme med noen videre innrømmelser. Mannen som ifølge avisen står bak filmen som AD, er sjokkert over reaksjonene den har forårsaket og sier den kun var laget for å skape ny business og aldri skulle vært offentliggjort.
Tror du den ville fungert? Sjekk den ut her:
http://www.boreme.com/bm/JAN05/a/vw-suicide-bomber/fr.htm
PS: Du må ha QuickTime Player installert for å se videoen. Programmet kan du laste ned kostnadsfritt på denne siden:
http://www.apple.com/quicktime/
En ivrig BilNorge-leser, Daniel Svela forteller oss om to andre filmer med eksplosivt innhold. Se først på denne:
http://www.bmw.se/underhallning/reklamfilm/BMW_M5.mpg
og deretter denne:
http://assets.vw.co.za/models/polo/Landspeed.mpg