Volkswagen Golf 1.6 Highline

Publisert Sist oppdatert

Golf 1.6 Highline
Golf 1.6 Highline

Innledning

Golf har vært målestokken i kompaktklassen helt siden den ble lansert, helt siden Golf ikke var større enn dagens Polo. Golf har vokst jevnt og trutt opp gjennom årene, og har vært den som til enhver tid har markert hvor stor en kompaktklassebil skulle være. Tidligere fulgte ikke de japanske produsentene denne trenden godt nok og ble hengende litt på etterskudd. De japanske Golf-konkurrentene var kanskje ikke vesentlig mindre, men de føltes mindre og oppleves som rene lettvekterne sammenlignet med Golf.

I dag er konkurrentene fra Østen i ferd med å ta igjen Golf både når det gjelder plass, utvendig størrelse og ikke minst når det gjelder finish og robust kjørefølelse. Når det gjelder størrelse må Golf se seg slått av både Corolla, Almera og Civic, og Peugeot 307 har også vokst forbi den. Dette merkes ikke så mye fra førerplassen, herfra oppleves Golf fortsatt som stor. Blant annet gjennom sjenerøs kupébredde, men også takket være at førerplassen er rommelig. Fra baksetet oppleves den derimot ikke som så rommelig. Alle de tre konkurrentene har mer bakseteplass å by på enn Golf. Først og fremst på grunn av liten takhøyde, som i sin tur skyldes at baksetet er høyt. Det høye setet gjør at baksetepassasjerene har god benplass og en god sittestilling, da under forutsetning at de ikke stanger hodet i taket.

Akkurat som i Corolla vipper du i Golfen fram sitteputen før du legger ned bakseteryggen. På grunn av litt mindre avstand mellom for- og bakseterygg begrenser du benplassen for sjåføren litt mer enn i Corollaen når baksetet er lagt ned. Golf har ikke det største bagasjerommet, men det er eksemplarisk ryddig og utstyrt med kraftige festeøgler slik at du kan feste tunge kolli forsvarlig. Du finner også et 12 volt uttak i bagasjerommet.

Når du kommer fra Corolla er det en nytelse å sette seg inn i Golfen. Setene i vår Highline gir klart bedre sidestøtte og støtte til lår og rygg enn i noen av de andre tre bilene, men det som skiller den mest fra Corolla er at du har mulighet til å trekke til deg rattet slik at du får riktig avstand til det.

Avstanden til fothviler og gasspedal stemmer også svært godt, og når det gjelder kjørestilling er dette den klart beste førerplassen. Skal vi sette fingeren på noe må det være at clutchpedalen har litt lang vandring, og at førersetets regulering i lengderetningen er litt grov. Armlenet mellom forsetene er standard i Highline og kan vippes opp slik at det er ute av veien hvis det skulle være ønskelig.

Dashbordet gir et robust inntrykk både når det gjelder design og materialvalg. Dette er enkelt og funksjonelt, bare den blå instrumentbelysning virker litt skrikende på enkelte. Gearspaken ligger godt i hånden og gearskiftet er tungt og presist.

Førerplassen er meget funksjonsriktig, og det virker derfor litt merkelig at Volkswagen ikke kan koste på Golf et høyre sidespeil i full størrelse. Spesielt er dette merkelig når en tar i betraktning den kraftige C-stolpen som skjermer for sikten bakover til høyre. En annen svakhet som først og fremst er merkbar på kalde dager er at defrosterdysen er plassert midt på dashbordet, og det kan derfor ta ekstra lang tid å få helt isfri frontrute.

Vår testbil hadde relativt få kilometer på telleren og virket ikke så pigg som vi hadde forventet. Spesielt ved start fra stillestående var motoren nølende og ville ikke svare på gassen med en gang. Ved forsiktig gassbruk i fart, som for eksempel for å kompensere for en motbakke, var også forsinkelsen merkbar.

Sammenligner vi akselerasjonstallene med de vi oppnådde da vi test Golf i Bil 7/8-2001 er det ikke nevneverdige forskjeller, og med tanke på at vår testbil denne gang var utstyrt med vinterdekk var den ganske frisk i frasparket. Det er da også bare Astra som slår den, og det med svært så liten margin.

Sammenlignet med Corolla har Golf klart bedre fjæringskomfort, og oppleves som en vesentlig mer komplett bil nettopp av den grunn. Den flyter behagelig over de store slake ujevnhetene, på nivå med Astra, men takler de skarpe ujevnhetene merkbart bedre enn Opelen og vesentlig bedre enn Corolla. Samtidig gir Golfen en trygg kjøreopplevelse på svingete og dårlig vei. Den gir god kontakt med veien, har fastere fjæring og demping enn Astra, men uten å bli så stiv og styltete som Corolla.

Med tanke på at Golf ikke akkurat er målestokken i klassen når det gjelder fjæringskomfort og stabilitet på dårlig vei, blir ikke dette noen god attest til de øvrige bilene i denne testen heller. Bremsene er derimot førsteklasses og minst på nivå med Corollas både når det gjelder bremsefølelse og effekt.

Med vinterdekk er ikke hjulstøy noe problem i Golfen. Til tross for at Golfmotoren gjerne har jobbet på litt høyere turtall enn enkelte konkurrenter har heller ikke motorstøy vært noe tema i tidligere tester. Det var derfor litt overraskende å oppdage at en sjenerende eksoslyd stadig stakk seg fram og dominerte støybildet i vår testbil denne gang. Det kan være en tilfeldighet, men det kan også skyldes at eksosstøyen først blir merkbar når Golfen får stillegående vinterdekk.

I forrige test av Golf registrerte vi skranglelyder i både dashbord og dører. Det var det ikke antydning til i denne bilen, og den ga et mer robust og solid inntrykk.

Golf Highline har et høyt utstyrsnivå, men det finnes rimeligere Golf 1.6 som også har høyt nok utstyrsnivå til å utfordre Corolla prismessig, for eksempel en Golf 1.6 Trendline til 210.720 kroner. Kjøremessig er nemlig Golfen den som svarer Corolla best og er det beste valget i denne kvartetten. Men Golfen greier ikke å matche Corolla når det gjelder plassutnyttelse.

FØRERPLASS = 10
Golf har testens klart beste kjørestilling, og førerplassen ellers er også ryddig og oversiktlig. Det er fortsatt noen i testlaget som ikke liker blålys – ikke som instrumentlys.
PLASS = 9
Den har ikke den rommeligste kupeen, blant annet er takhøyden bak dårligere enn i konkurrentene. Bagasjerommet er eksemplarisk ryddig, men ikke på nivå med Almeras og Astras.
KOMFORT = 9
Golf har ikke klassens beste fjæringskomfort, men hamler opp med konkurrentene i denne testen. Vi har notert minus for mye støy fra eksosanlegget.
KJØREEGENSKAPER = 9
Den har mykere fjæring enn Corolla, men god veikontakt sørger for at den tar svingene på dårlig vei bedre. Bremsene er førsteklasses.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Golfs 1,6-liter henger ikke helt med Astras 1,6-liter når det gjelder akselerasjon i femtegear, men henger ellers godt med og har god trekkraft.
PRIS OG UTSTYR = 8
Golf Highline har et høyt utstyrsnivå, men det straffes også i form av høyere pris. Golf 1.6 kan leveres med både stabilitetskontroll og Xenon hovedlys.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Corolla
- Nissan Almera
- Opel Astra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS