-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Norsk sensasjon til Milano
De av dere som har lest den siste utgaven av BIL vil ha fått antydninger allerede. Der brakte vi en skisse av et utrolig spennende trehjuls kjøretøy, konstruert og designet i Norge. Nå er det hele på vei mot motorsykkelmessen i Milano.
Geir Brudeli har solid bakgrunn fra bilindustrien, han har blant annet stått bak en virkelig smart gearkasse utviklet på Kongsberg for en av verdens prestisjeprodusenter.
Men for fire år siden ville han selv ha ansvaret, og i bunnen lå utviklingen av et eget, komplett kjøretøy. Moro var viktigere enn transportarbeidet, her snakker vi om en trehjuler med en lystig motorsykkelmotor. Og vi snakker om en trehjuler som krenger ved hjelp av et innebygget tiltesystem. Den siste utgaven, som nå skal presenteres for presse og industri fra hele verden, oppnår en virkelig formidabel tiltevinkel (45 grader – da begynner du å merke at det heller) og har en konstruksjon som er ulik alle andre carver-maskiner jeg i hvert fall kommer på.
Brudeli 625L heter maskinen nå, og er utviklet med økonomisk støtte fra flere offentlige kontorer, blant annet SVO og SND. Først tok man utgangspunkt i en Polaris Trial Blazer ATV. Allerede da bygget man inn de stabiliserende fotbrettene (kanskje det er en fordel å ha bakgrunn som organist for å kjøre denne maskinen perfekt? Det holder i hvert fall ikke verken å være erfaren motorsyklist eller superbilist, her må det tenkes på ny).
Da arbeidet begynte på den andre av prototypene var Brudeli og hans folk smarte nok til å koble inn Hareide Designmill. Einar Hareide selv er ikke ukjent med transportdesign, med sin Saab-bakgrunn, men det var Atle Stubberud, designerutdannet i San Fran, også med transportdesign som hovedområde, som fikk ansvaret for denne maskinen.
Teknisk er det ikke så meget vi kan fortelle foreløpig, men perimeterbremsene fra ISR er spesialutviklet for denne maskinen, Öhlins har utviklet fjæringen og motoren er en supermotard-enhet fra KTM.
Resultatet er et helstøpt produkt som både teknisk og estetisk står i første rekke. Og i morgen skal de være på plass når Motorsykkelutstillingen i Milano åpner. Formålet er dels å vise frem produktet og dels å finne industrielle samarbeidspartnere. For at dette er et norsk stykke transporthistoriemilepæl som skal i produksjon, er det ingen som tviler på nå. Interessen har allerede vært enorm, og avtaleboken i Milano er full.
Foreløpig heter det at denne leaneren bare skal bygges på bestilling, at prisen vil være ca. 20.000 Euro og at de første leveransene skal skje i 2007.