Citroën C5

Citroën C5

Citroën C5

Citroën C5

Citroën C5 illustrasjon

C! En ny C5

Selv om den er godt kledd for arktisk vinterkulde, har Carparazzi tatt de første bilder av neste generasjon Citroën C5.

Publisert Sist oppdatert

Trolig må du besøke høstens store bilmesse i Frankfurt for å overvære den offisielle avdukingen av nye C5, og sannsynligvis tar det minst et år før modellen kommer i salg her i Norge.

Men som våre bilder viser er testingen godt i gang, og våre dyktige samarbeidspartnere i Carparazzi har fått med seg så mange detaljer at de har dannet seg et godt inntrykk av bilens utseende.

Nytt og velkjent

Sammenlignet med dagens modell er bilen med kodenavn X7 bredere og lavere og gir et langt mer dynamisk uttrykk. Som forgjengeren vil den få hydraulisk fjæring i kjent Citroën-stil. Den vil også bli utstyrt med automatisk parkeringsbrems, LED baklykter og AFIL-systemet med ”romperister”.

Motorer og gearkasser vil den dele med bl.a. Peugeot 407, men talsmenn for Citroën hevder at 99 prosent av alle synlige komponenter er skreddersydd for nye C5.

Mest diesel

Mest populære motorer blir dieselutgavene som kommer i flere varianter, som 2,0 med 150 hk, 2,2 med 170 hk og den kraftige V6 2,7-literen med 208 hk.

Interiøret kjennetegnes av et bredt og sportslig dashbord med to LCD-skjermer – en på senterkonsollen og en bak rattet. Som C6, C4 og nye C4 Picasso vil også C5 få fire-eket ratt hvor sentrum står stille og rommer viktige kontrollorganer.

Med en lengde på 4,75 meter blir nye C5 en konkurrent til den kommende Renault Laguna 3 og mange andre modeller i det innholdsrike D-segmentet, bedre kjent som Passat-klassen.

Powered by Labrador CMS