Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi A5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Du blir Z i S5

Vi har kjørt første Audi S5 på norsk jord. En underholdende opplevelse, både for oss og andre veifarende.

Publisert Sist oppdatert

Men la oss starte med den mer ”moderate A5 – en cruiser som i første omgang leveres som 3,0 TDI. Det innebærer 240 hk og et dreiemoment på 500 Newtonmeter i området 1500 – 3000 o/min.

Størrelsesmessig er A5 både lenger og bredere enn A4. De to i forsetene har det svært komfortabelt. Den er en typisk cruiser som sluker mil etter mil på rask motorvei og komfortabelt tar deg til målet.

Kreftene er tilstrekkelige for effektive forbikjøringer, og få holder følge med deg når lyskrysset skifter fra rødt til grønt siden quattro-teknikken sørger for å få kreftene effektivt plantet i asfalten.

Lavt under taket

Baksetet blir et kompromiss i biler som denne. Det sørger den dynamiske takbuen for. To personer på 175 cm bak hverandre har plass nok til beina – problemet er at issen til den i baksetet stryker taktrekket. Bagasjerommet er derimot avendelig med en kapasitet på 455 liter.

I forhold til A4 er forakselen trukket 15 cm fremover – noe som gir bilen tilnærmet 50/50 vektfordeling mellom front og hekk. Det gir bilen en bra ballanse og reduserer mulighetene for understyring – noe som har vært et gjennomgangstema hos Audi tidligere.

I tillegg til 3,0 TDI vil A5 i løpet av høsten kunne leveres med tre andre motorer. Rimeligste utgave får en 170-hesters 1,8 TFSI-motor og en prislapp som så vidt passerer kr 400.000. Vesentlig dyrere blir 3,2 FSI quattro på 265 hk, men dieselentusiastene får et rimeligere alternativ enn 3,0 TDI quattro gjennom 2,7-literen med 190 hk og drift på forhjulene.

Grand Turismo

De som ønsker seg en potent Grand Turismo, får sine behov tilfredsstilt gjennom S5. Med 4,2-liters V8 har du 354 hk og 440 Newtonmeter til rådighet. Med manuell gearkasse og quattro som distribuerer kreftene 40/60 foran / bak, klarer den null til hundre i løpet av 5,1 sekund.

S5 er mye fastere satt opp en A5-utgaven vi kjørte, men den er likevel ikke så stiv at den blir ukomfortabel på lange turer. V8-låten er enorm fra utsiden, men etter vår smak litt for mye dempet når du sitter bak rattet. Dashbordet er nytt og moderne med lettleste instrumenter.

Personlig er jeg ikke så begeistret for at viktige betjeningsorganer sitter mellom setene, men kjennere av Audi og BMW (som har et tilsvarende system) påstår det fort blir en vane.

Trekkplaster

Eksteriørt er det lekre detaljer som skiller S5 fra A5, men selv om de er diskrete blir de lagt godt merke til av entusiaster. Begge bilene vi kjørte var utstyrt med en ”perlerad av LED’er som kjørelys under hovedlyktene med xenon. Disse virker som magneter på bilkjennere og er bare ett av mange samtaleemner når du stopper for å tanke eller spise en is langs en sommervarm riksvei.

I følge Audi skal A5 konkurrere med både 3- og 6-serien til BMW. Og med ny M3 på gang fra BMW, tar det neppe lang til før S5 får en storebror med R foran. Det kan bli helt rått. For de som synes gearskift er kjedelig, kan vi røpe at tiptronic blir tilgjengelig i S5 fra 2008.

Dette er Audi A5 / S5

*Mål gjelder A5, og avviker noe for S5

Lengde:

462,5 cm

Bredde:

185,4 cm

Høyde:

137,2 cm

Akselavstand:

275,4 cm

Sporvidde f/b:

159,0/157,7 cm

Bagasjeromvolum:

455 liter (VDA)

Tankvolum:

64 liter

Audi A5 3,0 TDI
quattro

Audi S5

Pris fra:

686.900

1.150.000

Sylindervolum:

2967 ccm

4163 ccm

kW(hk)v/omdr.:

176 (240)/4000

260 (354)/7000

Nm/omdr.:

500/1500-3000

440/3500

Egenvekt m/fører:

1610 kg

1630 kg

Maks tillatt totalvekt:

2110 kg

2130 kg

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek

5,1 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk snitt

0,72 l/mil

1,24 l/mil

CO2-utslipp:

191 g/km

298 g/km

Powered by Labrador CMS