-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Infiniti sikter mot Europa
Infiniti lanserer sin nye EX coupé crossover på Pebble. Samtidig gir de flere detaljer om sin Europa-satsning.
Det er høsten 2008 Nissans luksusmerke skal starte sin europeiske offensiv. En av de fire modellene som skal selges på vårt kontinent, er den flunkende nye EX coupé crossover som i disse dager lanseres i USA i forbindelse med Pebble Beach Concours dElegance.
EX35 blir betegnelsen på den nye modellen når den slippes i USA om noen måneder. Som sin storebror FX er den en crossover med firehjulsdrift og fokus på design, eleganse og avansert teknologi.
Hi-tech
I sistnevnte kategori inngår verdensdebut for Around View Monitor (AVM) – et system som benytter fire små kameraer for å gi sjåføren fugleperspektiv rundt hele bilen ved parkering i trange omgivelser. Den blir også første modell med Scratch Shield – en selvreparerende klarlakk som fjerner små riper automatisk (se tidligere omtale).
Infiniti beskriver EX35 som en fusjon mellom en luksuriøs coupé og en sporty 4x4. Den har en lengde på 4,63 m og en bredde på 1,80 m, mens høyden i SUV-sammenheng er mer beskjedne 1,59 m. På det amerikanske kontinent leveres bilen med 3,5-liters V6-motor på 290+ hk koblet til en 5-trinns automatkasse. Ikke akkurat optimalt for norske avgifter.
Velspekket
EX35 blir velutstyrt, både når det gjelder luksus og sikkerhet. 18-tommere med 225/55 R18 dekk skal sørge for veigrepet. AWD-systemet fordeler kreftene automatisk etter behov, men på tørr asfalt skal du få inntrykk av å kjøre med bakhjulsdrift.
Spesifikasjoner for den europeiske modellen vil vi få senere. I følge Infiniti er det vanskelig å finne direkte konkurrenter siden EX er den første av en bølge med coupé crossovere. Men ser man på eksisterende modeller kan det være naturlig å sammenligne med BMW X3 3,0si og Audi A4 3,2 FSI quattro avant.
Start i Genève
EX får sin Europa-debut i Genève våren 2008. Over en periode på to år fra høsten 08 skal merket så gradvis innføres i by etter by på det europeiske kontinent.
Ved lanseringen i Europa blir fire modeller tilgjengelige. I tillegg til EX er dette G-serie sedan og coupé og en etterfølger til FX som skal lanseres neste år. En erstatning for den luksuriøse M-serien vil komme til Europa i neste tiår sammen med en V6 dieselmotor for M-, EX- og FX-seriene.