Porsche Panamera
Illustrasjon: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©
Porsche Panamera
Foto: Carparazzi©

Hot Porsche-test

Porsche overlater ingenting til tilfeldighetene når de utvikler toppmodellen Panamera. Her har våre spionfotografer avslørt flere biler på test i Afrika.

Publisert Sist oppdatert

Man skulle tro aktiviteten på testfronten var størst i polare strøk nå i vinterhalvåret, men Porsche er kjerringa mot strømmen som bruker desember til å teste prototyper av Panamera i glovarme strøk på den sydlige halvkule – nærmere bestemt i Namibia.

Bildene av den grønne Panameraen ble tatt i Syd-Frankrike for et par måneder siden, men er ikke tidligere publisert og viser andre detaljer på bilen.

Panamera er Porsches fjerde modellserie etter 911, Boxter/Cayman og Cayenne. Bilen blir en sportslig og luksuriøs firedørs coupé med fire seter og et bagasjerom som skal kunne romme rundt 450 liter. Eneste naturlige konkurrent til denne i dag er Mercedes CLS-Klasse, men også Aston Martin er i ferd med å utvikle en firedørs coupé med arbeidstittel Rapide.

Fra boxer til V

Bildene fra Carparazzi er de første som viser bilen med åpne dører, og man aner at beinplassen i baksetet ikke er direkte bekvem. Det samme vil nok gjelde takhøyden. Panamera har designelementer vi kjenner igjen fra 911-serien, men den skiller seg også dramatisk fra denne på viktige punkter.

For mens 911 har hekkmonterte boxer-motorer, får Panamera tre alternative frontmonterte motorer plassert så nær sentrum av bilen som mulig.

Rimeligste modell får samme innstegsmotor som Cayenne – VW’s 3,5-liters V6 som i Panamera vil yte ca 300 hk. Porsches egne motorer vil være V8-varianter, en innsprøytingsmotor på ca 350 hk og en twin-turbo variant på ca 560 hk.

Mer i vente?

Det bør være grei match mot Mercedes’ toppmodell – CLS 63 AMG med 514 hk. Skulle imidlertid Mercedes eller Aston Martin servere kraftigere saker i fremtiden, føler vi oss trygge på at Porsche klarer å svare på tiltale. De har jo blant annet en V10 som ble utviklet for sin utgåtte Carrera GT, hvor de 612 opprinnelige hestene sikkert relativt lett kan løftes opp på 700-tallet.

Etter planen skal den nye Porschen lanseres på Genève-utstillingen i 2009 og komme på markedet i løpet av samme år. Med en planlagt årsproduksjon på 20.000 biler, skal modellen hjelpe Porsche til et årlig salgsnivå på 100.000 enheter.

Powered by Labrador CMS