BMW 3-serie: Kjøreglede til fem ganger tre

Femte generasjon 3-serie er ingen revolusjonerende nykommer, men det er heller ikke nødvendig. BMW har bare gjort det enda bedre, det som var 3-seriens styrke tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL  4 - 2005.

Parallelt med 30-årsjubileet for 3-serie lanserer BMW femte generasjon av sin bestselger. Det olympiske motto ser ut til å være adoptert av BMW: Citius, Altius, Fortius – hurtigere, høyere, sterkere. Akkurat høyden har riktignok bare økt med 6 millimeter, men de andre utvendige mål har vokst merkbart ved at nykommeren er 5 cm lenger og har 3,5 cm større akselavstand.

Økt lengde nyter både benplassen i baksetet og bagasjerommet godt av, sistnevnte 20 liter større enn før, men for den innvendige romfølelsen betyr det nok likevel mest at bilens bredde er økt med hele 78 millimeter. For stabiliteten og kjørefølelsen har det positiv effekt at sporvidden er 29 millimeter større enn før.

Mer muskler
Motorene er modifisert slik at de er sterkere og raskere enn på forgjengeren. Foreløpig er 320i minstemann blant bensinmotorene med sine 150 hk. Dette er en rekkefirer og må derfor sammenlignes med den tidligere 318i som har 143 hk. Rekkesekserne starter med 325i som nå yter 218 hk mot 192 hk tidligere, mens storebror 330i byr på 258 hk mot 231 hk tidligere. Den firesylindrede 320d kan nå vise til 163 hk mot 150 hk tidligere. Alle motorene er i utgangspunktet kombinert med sekstrinns manuell gearkasse, mens sekstrinns automatkasse med Steptronic koster 20.000 kroner ekstra.

Det er nettopp den meget fleksible dieselmotoren vi ble best kjent med under 3-seriens europeiske premiere i området rundt Valencia i Spania. Med en dreiemomentkurve som topper seg på hele 340 Newtonmeter (40 Nm mer enn i 330i) ved 2000 o/min. – og der holder den seg vannrett til tett oppunder 3000 o/min. – er det ikke ofte du trenger å flytte gearspaken under landveiskjøringen.

Ved lave hastigheter er det dieselmotoren som er hovedkilden til den smule støy som er tilstede, men ved høyere hastigheter blir motorlyden kamuflert av hjulstøy og vindsus. I hastigheter over 80 km/t er det faktisk vindsus som er mest fremtredende.

Fin balanse
Den nye 3-serie fremstår med meget velkomponert balanse i kjøreegenskapene. Styringen gir nydelig styrefølelse, direkte og presis, og er blant de bedre uansett klasse - og vi kjørte vel og merke versjonen uten Active Steering (som gir mer kontant styring i høye hastigheter, koster nesten 15.000 kroner ekstra og er tilgjengelig i kombinasjon med de største motorene).

På motorvei er 3-serie meget stabil og påvirkes lite av sidevind. Fjæring og demping er lagt i klar sportslig retning, men med fin forankring i det komfortable. Moderne materialteknologi har fjernet 10 kg fra forakselen, og i praksis innebærer dette også mer dynamisk kjørekarakteristikk. Dårlig veidekke svelget vår prøvebil på en akseptabel måte, selv om den sto på en mer sportslig dekkdimensjon (225/45R17) enn hva som er standard, nemlig 205/55R16. Førstnevnte er foreløpig standarddimensjon bare på 330i.

Genialt designgrep
Som nevnt har bilen lagt på seg i alle retninger, men linjeføringen er ikke dramatisk, det er bare små endringer fra forgjengeren. Likevel er det nærmest en genial jobb som designer Adrian van Hooydonk, med Chris Bangle som supervisor, har gjort – for plutselig virker 2004-modellen gammel der den står ved siden av BMWs nye stjerne. Når det gjelder bilers design er smak og behag forskjellig, men vi våger påstanden at den nye 3-serien har mer harmoniske linjer enn 5-serie, rett og slett fordi den er mer avdempet, mindre kantete. Bakenden er så vidt myk i kantene at enkelte synes den rett og slett er for slapp. Chris Bangle kan berolige Bils lesere, han peker på at 3-serie er en for liten bil til at 5-seriens markerte bakpart ville bli vellykket.

Heller ikke interiøret har gjennomgått dramatiske endringer, det meste er velkjent av utseende og plassering, bortsett fra at 3-serien nå har fått start/stopp-knapp i stedet for tenningsnøkkel, akkurat slik som 1-serie. Førermiljøet er kompakt, noen vil si trangt, med fin sittekomfort. Spesielt hvis du legger på 6800 kroner for sportssetene med uttrekkbar sittepute er det neppe noen som byr på bedre sittekomfort på dette nivået. Prisene har tilsynelatende ikke steget mye, men vær forberedt på at du må kjøpe deg opp med en utstyrspakke for å komme på tilfredsstillende nivå. I løpet av høsten er utgavene med mindre motor på plass, nemlig 318i og 318d. Etter å ha stiftet bekjentskap med det solide dreiemomentet i 320d, skal det bli interessant å kjenne på kreftene i 318-dieselen. På høstparten skal også Touring være på plass.

Lengde: 452,0 cm. Bredde: 181,7 cm. Høyde: 142,1 cm. Akselavstand: 276,0 cm. Sporvidde f/b: 150,0/151,3 cm. Bagasjeromvolum: 460 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Alle data basert på manuelt gear.

Powered by Labrador CMS