BMW 3-serie Touring

Mer plass, bedre komfort og balanserte kjøreegenskaper preger siste tilskudd i BMWs 3-serie.

Publisert

3-serie Touring
3-serie Touring

Først publisert i BIL 9 - 1999.

Dette er biler for dem som egentlig vil ha en sportslig sedan eller kupé, men som av praktiske årsaker trenger litt mer bagasjeplass. I begynnelsen var det også bare litt mer plass du fikk. Den første 3-serie Touring så dagens lys i 1988 og var bygget med utgangspunkt i sedanen. Resultatet var ikke verdens mest praktiske stasjonsvogn. I den nye Touring er det derimot lite å utsette på plass for passasjerer og bagasje.

Den har 9 cm større klaring mellom hjulhusene og en 10 cm bredere lasteluke enn utgående modell. Laster du opp til bakseteryggen er det plass til 435 liter bagasje. Bare Mercedes C-Klasse er litt rommeligere, mens andre åpenbare konkurrenter som Audi A4 og Volvo V40 har mindre bagasjerom. Feller du ned baksetet og laster opp til taket, er det plass 1.345 liter. Under gulvet finner man et stort oppbevaringsrom. Det er strømuttak bak samt godt med lys i lasterommet. Et kraftig sikkerhetsnett sørger for å holde bagasjen på plass i tilfelle kollisjon og det tilfredsstiller nye EU-krav gjeldene fra år 2002. Som på 5-serien kan du svinge bakruta oppover hvis du bare skal legge inn noen småsaker. Håndtaket sitter kamuflert i festet til vindusviskeren.

3-serie Touring er 447,8 cm lang. Det er bare 7 mm lengre enn sedanen, men det høye taket i stasjonsvognen har gjort det mulig å trekke baksetene noe bakover slik at det er 2 cm mer benplass. Som de andre 3-seriemodellene kan også stasjonsvognen leveres med opp til åtte kollisjonsputer. I tillegg til putene foran er det sideputer både foran og bak, samt en "gardin " som beskytter hodet mot slag fra siden.

I første omgang vil vi bli servert 318i, 320i og 328i, samt 320 og 330 diesel. Dieselmotoren i 320d er sterk og svært rask når du først er i farta. Er du for hard på gasspedalen ved lave turtall, henger motoren et sekund eller to før den våkner ordentlig til liv. Innsprøytingen styres elektronisk og motoren tilfredsstiller de nye europeiske utslippskravene.

Ikke alle dieselmotorer med direkte innsprøyting er like støysvake. Her har BMW lyktes. Spesielt på tomgang er det lite dieselknakking å høre, og på landeveien er det bare en svak susing fra turboen som merkes. Om det er 328 eller 330d som er toppmodellen, er en smakssak, men med et dreiemoment på 390 Nm for 330d mot "bare" 280 for bensinsekseren, er dieselmotoren halvsekundet raskere fra 80 til 120 km/t.

For å kunne takle tyngre last har stasjonsvognen fått 10 prosent stivere fjærer bak, men ellers er understellet identisk med firedørsutgaven. Foran er det fjærben med triangelarmer og krengningsstabilisator. Bak finner vi en tverrgående bærearm med både langs- og tverrgående støttearmer med stående støtdemper og fjær. Testbilene var utstyrt med 225/50VR16-dekk, normalt vil 320d leveres med 195/65 TR15. Det bør gi godt nok veigrep og betraktelig mindre hjulstøy. Ikke at det var overvettes plagsomt, men asfalten på kontinentet er adskillig mer støysvak en den norske piggslitte varianten.

Også BMW har etter hvert fått en omfattende utstyrsliste som standard, men klimaanlegg er standard bare på modeller med seks sylindre.

3-serie Touring har nå blitt voksen og kan gjøre jobben som stasjonsvogn for familien, samtidig som den selvfølgelig i god BMW-stil kan frakte både deg og bagasjen fra A til B med høy fart og komfort.

Prisene på Touring-modellene er i skrivende stund ikke klart, men regn med et påslag på mellom 13.000 og 14.000 kroner hvis du velger Touring fremfor sedan.

DETTE ER BMW 3 Serie touring:

Lengde: 447,8 cm. Bredde: 173,9 cm. Høyde: 140,9 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Bagasjerom: 435/1345 liter (VDA). Drivstofftank: 63 l.
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS