SUV-offensiv fra Peugeot

Det er ikke bare økonomisk Peugeot gjør det bra for tiden. Den nye 3008 tyder på at de er på god vei med modell-politikken også.

Publisert

Jeg syns vi bør minne om at PSA Peugeot Citroën (som gruppens kjekke, korte, greie navn egentlig er) har gjennomgått en skikkelig snuoperasjon de siste årene.

For to år siden solgte de 14 % av seg selv til kinesiske Dongfeng og like meget til den franske staten – og familiens eierskap ble vannet ut.

I 2014 tapte gruppen 706 millioner euro, og det var virkelig fare på ferde.

Det nye styret ansatte Carlos Tavares – en skikkelig kul fyr, i motsetning til for eksempel Toyota-sjefen gidder han ikke fortelle om hvor mange race han egentlig kjører på hobbybasis hvert år – og han snudde det hele til de grader at PSA i fjor gikk € 899 mill. i pluss.

Snudde alle steiner
Det har kostet, nedbemanning og overenskomst med fagforeningene, og Tavares fikk skikkelig pepper da styret foreslo at han skulle få utbetalt €5,24 mill. for jobben i fjor. Akkurat den motstanden tok han med ro og selskapet fortsetter å vise positive resultater.

Vi kan vel også kalle den nye 3008 et positivt resultat, selv om det er på et litt annet nivå enn det bokføringsmessige.

Dette er en flunkende ny SUV, rett i hjertet på det hurtigst voksende segmentet i Europa – kanskje også i verden, nå som kineserne også har fått øynene opp for at det finnes annet enn forlengede limousiner.

Annerledes
Peugeot lanserte sin første 3008 i 2009 – men den ble vel ikke slik at det tallet er det første du tenker på når vi snakker Qashqai/Kuga-type biler.

Det er vel kanskje gode muligheter for at 3008 manglet den nødvendige bløffen i linjeføringen. Det som får deg til å tro at Nissan-bilen eller Forden er i stand til så meget mer enn det de egentlig kan.

Linjer og plast-padding og tilsynelatende høyde over underlaget som gjør at du tenker på mygg og ørretfiske og svidde pølser over bålet. På tross av at du innerst innen vet at dette her skal også bare gå på flatmark, frem og tilbake til barnehage og jobb.

Tok utfordringen
Peugeot viste med sin Quartz (Paris 2014) at de oppfattet at noe burde gjøres. Og dagens nye modell har klare trekk derfra. Skulpturerte sider med, sågar, antydning av stigtrinn der du kan skrape sølen av gummistøvlene før du går inn.

En ganske aggressiv fasade hører selvfølgelig med, og smart bruk av svarte detaljer gjør at den virker styltete nok til å klare de store myrene i Sibir. Samtidig har Designsjef Gilles Vidal og hans folk gjort den lekker nok til at den garantert vil bli akseptert utenfor Operaen når sesongen starter igjen til høsten.

Franskmennene er flinke her – Renault har faktisk fått til noe av det samme på sine siste forsøk.

Nå har designerne fått litt hjelp av den nye plattformen også. MP2, som den heter. Den gir designerne litt større frihet til å plassere dashbord i forhold til hjul, og tilsvarende detaljer de er nødt til å tenke på.

i-cockpit
Apropos dashbord. Peugeot har laget stort vesen av den nye i-cockpit utformingen. Jeg prøvde så godt jeg kunne å like det – det er en vanvittig grafisk løsning vi blir servert her, med utrolig mange kombinasjoner (best likte jeg et dashbord som het «Minimum» som var nettopp det. Viste nesten ikke annet enn farten).

Og egentlig syntes jeg det var lovende da jeg oppdaget en rekke vippebrytere nede til høyre. De ga deg imidlertid bare tilgang til en rekke hovedfunksjoner – på skjermen – og så måtte du trykke deg videre derfra.

Klare menyer – bevares, og etter en stund vet du sikkert en del om alle mulighetene, men etter 20 minutter var jeg like måpende uvitende.

Og var vel egentlig veldig uenig med Olivier Daillance, som nå har fått ansvaret for HMI-biten – menneske-maskin-koblingen – om at nå er vi i mål.

For meg er det så enkelt som at det bør være et godt «klikk» for å gi deg beskjed om at det er sendt et oppdrag til en eller annen funksjon – det burde ikke være nødvendig å se ned.

Selv de mest digitale musikere trenger et slags key-board for å få en taktil følelse av hva det egentlig er de gjør.

Uvant
Jeg vet vel heller ikke om det hjalp å høvle noen millimeter av toppen av rattet. Innvendingene mot forrige generasjons cockpit var jo at displayet rett frem var vanskelig å se på grunn av kringla. Det virket som det var høyere nå, men jeg tror allikevel vi skal vente med å mene noe til vi får kjørt den.

Men la meg føye til at dersom du søker på Daillance på denne siden vil du se at han har ikke hatt dette tunge ansvaret lenge. Han kommer egentlig fra luksus/motebransjen. Sist jeg traff ham var i forbindelse med det jeg kalte Swarovski-ekspressen fra DS for halvannet år siden. Det var ikke mye HMI da.

Erfaren
En som derimot har jobbet lenge med det hun fremdeles gjør er Marion David. Han var prosjekt-sjef for denne modellen, hun var prosjektansvarlig for både 208 og 2008 og hun føyer seg pent inn i rekken av kvinnelige prosjektsjefer hos PSA.

Den første jeg kan huske hadde ansvar for 1007 – kanskje den mest interessante dobbel-0 bilen fra Peugeot noensinne – det var ikke prosjektdamas skyld at den ikke solgte.

Men fr. David er en slags forklaring på hvorfor vi fikk se 3008 nå, enda den egentlig ikke skal debutere før på Paris-utstillingen til høsten.

Hun har nemlig ansvar for P8-programmet, det vil si P84 (denne) og P87 (= 5008). Den store skal nemlig også byttes ut i Paris, så hun har simpelthen så mye å gjøre nå at hun ikke kunne klare begge debutene samtidig.

(Og hvis du lurer så har 2008 nettopp fått en facelift, så den skal nok leve et par år til. Noen fortsettelse av Mitsubishi ASX, eller 4008 som den heter her, kan du imidlertid glemme.

Tørre fakta
Du fikk noen hovedpunkter fra kg- og cm-avdelingen mandag, men vi kan jo gjenta høydepunktene: 268 cm akselavstand (er det best i klassen?), og lengde på 4,45 m.

162 cm høyde burde gi god innvendig plass. Og nå kan vi ikke lenger fortelle deg bredden, den måles nemlig enten mellom dørhåndtakene utvendig, eller maks bredde med speilene foldet inn, eller full bredde med fulle speil.

Da kan du med andre ord velge mellom 1841 eller 1906 eller 2098 millimeter. 520 liter koffertrom er også bra, men litt under Tiguan.

Den nye plattformen sies å ha slanket hele foretakendet med 100 kg, en typisk verdi for bilen nå er 1325 kg. Dieselmotorer på mellom 100 og 180 hk og de som går på bensin: 130 eller 165. 6 trinn manuell eller like mange automat.

Men det blir nok flere detaljer, både om denne og storebror, når vi nærmer oss september.

Powered by Labrador CMS