Peugeot 406 SVdt HDi

Komfortabel, rommelig og sterk – Peugeot 406 stasjonsvogn har egenskaper som gjør den til en ypperlig langtursbil. Kanskje 0,5 liter pr mil også virker tiltalende?

Publisert
Peugeot 406 SVdt HDiPeugeot 406 SVdt HDi

Peugeot 406 SVdt HDi
Peugeot 406 SVdt HDi

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Vår testbil er den dyreste dieselvarianten i 406-programmet. Den har foruten den kraftigste HDi-motoren, også den mest påkostede utstyrspakken. Her er det meste standard, inklusive klimaanlegg, radio/kassettspiller med betjening ved rattet, fjernstyrt sentrallås, elektrisk justerbare forseter og sidekollisjonsputer samt selvfølgeligheter som elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, oppvarmede forseter og lyktespylere.

Førerplassen virker forseggjort, men uten å være overdådig. Setene gir
god sittekomfort, men kjørestillingen kan bli bedre. Det måtte det litt finjustering over tid til for å finne en sittestilling som både ga god lårstøtte og som avlastet gassfoten. Gasspedalens vinkel i kombinasjon med litt svak returfjær gjør nemlig at det er lett å bli for tung på gassen. På fransk manér ligger rattet litt. For å komme så nærme at du når rundt hele rattet uten å måtte lene deg ut av seteryggen, må du derfor sitte litt lengre frem enn det som er naturlig med tanke på avstanden til pedalene.

Førermiljøet byr ikke på overraskelser, men er enkelt å forholde seg til. Betjeningen av klimaanlegget og radioen har sentral plassering på midtkonsollen og et stort tekstvindu viser hvilke innstillinger som er valgt. Her vises også kjørekomputerens data med blant annet informasjon om forbruk, snitthastighet, distanse på gjenværende dieselmengde og utetemperatur.

Nydelig komfort
Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Setene er faste i stoppen, men mykere enn det vi er vant til fra tyske konkurrenter i denne klassen. Lydnivået er det heller ikke noe å utsette på, og for en gangs skyld slipper vi å snakke om støy. Under kjøring oppleves dieselmotorens rolige gange bare som en svak lydkulisse, og sammen med moderat lydnivå fra vind og hjul er lydbildet meget behagelig. Bare ved tomgang og spesielt like etter kaldstart er dieselknakkingen så hørbar at den kan grense til å være sjenerende.

Franske biler er ikke hva de en gang var, og de fleste vil oppleve det som et pluss. Enkelte vil likevel hevde at dagens franske biler er vel faste når det gjelder fjæring og demping. 406 er ikke noe unntak. Den føles tung og bedagelig over de store ujevnhetene og takler disse meget behagelig og stabilt, mens de mindre og skarpe ujevnhetene takles vesentlig fastere. Det er konkurrenter som takler disse behageligere enn 406-eren.

Det helhetlige bildet av komforten blir likevel meget godt, og klimaanlegget og det gode stereoanlegget, som i vår testbil er komplettert med en CD-skifter, bidrar sammen med god finish og et kvalitetsmessig godt inntrykk til at 406 SVdt føles luksuriøs.

406 har fått nye hovedlykter som gir et meget kraftig lys med god rekkevidde på fjernlysene. Skal vi sette fingeren på noe, må det være litt dårlig spredning på fjernlys. Det gjør at en på svingete vei ikke har spesielt godt lys inn i svingene. En annen liten detalj som Peugeot godt kunne endre på, er at du ikke kan vippe vindusviskerne helt ut fra frontruten. Spesielt vinterstid kan det være en fordel å kunne vippe viskerne slik.

Sterk og villig dieselmotor
Tradisjonelt har ikke en toliters dieselmotor vært det bilprodusentene har valgt å putte inn under panseret hvis det var luksus de var på jakt etter, men det var før. Peugeot toliters HDi-motor har ikke bare krefter i overflod, den har også en gange som gjør at den uten blygsel utfordrer bensinmotorer. Moderne og godt avstemte motorfester kan gjøre mye for å redusere vibrasjoner fra motoren. Peugeot har dessuten valgt å bruke en fleksibel overgang mellom eksosmanifolden og resten av eksosanlegget for på den måten å hindre at vibrasjoner transporteres den veien. Dessuten har denne motoren fått delt svinghjul, en løsning vi tidligere har sett brukt i langt mer påkostede biler og som er en effektiv måte å dempe vibrasjoner i transmisjonen. Dette sammen med en motorkarakteristikk som ikke levner noen tvil om at en turbo er i virksomhet, gjør at motoren oppleves som både sterk og smidig.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er ikke spesielt imponerende, men 12,2 sekunder holder så absolutt mål. Hovedgrunnen til de beskjedne 0 til 100-tidene ligger hovedsakelig i at dieselmotoren er kortpustet. Mens bensinmotoren gjerne tåler både 6.500 og 7.000 o/min, har det liten hensikt å dra dieselmotoren over 4.500 o/min.

Sammenlignet med konkurrenter med bensinmotor er kanskje ikke akselerasjonen fra stillestående imponerende, men når du ligger i 70 km/t og trenger litt ekstra fraspark, parkerer 406 HDi de fleste konkurrentene. 70 til 100 km/t på 8,9 sekunder er ikke bare meget bra, det er imponerende og gir en følelse av kraft som vi ikke kan huske å ha opplevd i noen annen bil i denne prisklassen. Er du i tvil om femtegearet er raskt nok, er fjerdegearet garantert raskt nok. 70 til 100 på 6,7 sekunder er en tid mange langt mer motorsterke biler kan misunne den.

Gjerrig
Skal du ha kvikk akselerasjon er det en forutsetning at du ikke lar motoren falle for langt ned på turtallsregisteret. Maks effekt oppnås først ved 4.000 o/min, mens maks dreiemoment kommer allerede ved 1.750 o/min. Motoren trekker villig til under 1.500 o/min, men den sladrer om at den ikke trives i form av kraftige vibrasjoner ved turtall under 1.700 o/min. Det er dessuten først ved ca 2.000 o/min den begynner å vise litt akselerasjonsvilje. I 60-soner er fjerdegearet mest behagelig. Ja, selv i 70-soner vil mange foretrekke at motoren går rolig i fjerdegear fremfor at den vibrerer som følge av litt for lavt turtall i femtegear.

Turboforsinkelse er ikke noe problem. Ladetrykket kommer kvikt og mykt og slik at opplevelsen av akselerasjon er kraftigere enn i flere av de tyske dieselmotorene med direkteinnsprøyting og turbo. Dermed forsterkes inntrykket av kraft. Det er lett å bli fascinert av akselerasjonen, men trekk-kraften alene er også imponerende. I bakkene er denne motoren råsterk og gjør 406 til en ideell bil for den som har behov for trekkvogn og vil ha personbilkomfort og -kjøreegenskaper.

En av HDi-motorens fortrinn ved siden av å være sterk og akselerasjonsvillig, er at den bruker lite drivstoff. Vi målte den til et snitt på 0,6 l/mil ved blandet kjøring og en stor del småkjøring i byområde. Ved landeveispreget kjøring går den lett på under halvliteren pr mil, og legger du opp til sparekjøring er 0,45 l/mil realistisk og ikke spesielt krevende. Med 70-liters tank blir det faktisk så langt mellom tankingene at en lett glemmer dem! Eller hva sier du om å kjøre 1.400 km mellom hver tanking? Motorens nøysomhet blir spesielt imponerende fordi den samtidig er så sterk og 406 så rommelig og komfortabel. Dette er forbrukstall som vi tidligere bare har forventet i mindre biler.

Trygge kjøreegenskaper
406 stasjonsvogn er tross motorkraften ingen sportsbil. Fjæringskomforten ligger på den komfortable siden sånn sett, men uten at kjøreegenskapene straffes. Styreresponsen er god, styrefølelsen det samme og du skal dessuten være ganske så hard mot 406 før den begynner å protestere i form av understyring. På svingete og ujevn vei viser den virkelig sin styrke. Under slik kjøring jevner den effektivt ut de mindre humpene og hullene, og flyter behagelig over de store ujevnhetene uten at det går ut over stabiliteten. 406 gir faktisk inntrykk av å trives når den blir brukt litt hardt.

Bremsene er lette å dosere og ABS sørger for at man i en kritisk situasjon har både kontroll og gode bremseegenskaper. Vi målte korteste bremsestrekning fra 80 km/t til 26 meter, med 27,5 meter som snitt. Det er meget bra.

Rommelig og praktisk
De fleste som velger stasjonsvogn, og spesielt i 406s størrelse, gjør det fordi de har bruk for mye plass til bagasje. 526 liter bagasjevolum opp til rutene når baksetet sitter på plass er ikke mer enn en rommelig mellomklassesedan kan by på. Men tar du bort hattehyllen – 406 stasjonsvogn har faktisk en robust hattehylle – får du god høyde. Lavest er det i lukeåpningen som er "bare" 86,5 cm høy. Baksetet er delt og laget slik at du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Dermed kan du få flatt bagasjeromgulv med 175 cm lengde.

Selve setearrangementet er meget lett å håndtere, og belter og beltelåser faller naturlig på plass når du vipper baksetet på plass igjen. Skal du få lagt ned seteryggen, må du fjerne hodestøttene. Tre hodestøtter og trepunktsbelte på alle de tre sitteplassene bak er standard. Den ekstra nakkestøtten som var montert inn i vår testbil er ekstrautstyr og koster i underkant av 500 kroner.

Peugeot har her en bil som både er rommelig, gir god komfort, har motorstyrke og er nøysom. Sammenlignet med for eksempel en Passat TDi 115 hk oppleves 406 HDi som kvikkere og sterkere, men dens styrke i forhold til Passaten ligger først og fremst på komforten. Peugeots dieselmotor er imponerende stille og behagelig. Kjører du mye og langt er dette en meget sterk kandidat. Kvaliteten later det heller ikke til å være noen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Vår testbil har vært fryd å ha med å gjøre. I tillegg til god finish gir den en bunnsolid følelse av kvalitet.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS