Konklusjon

Publisert

Testen

Det er ikke lett å velge mellom disse bilene. Corolla virker traust og kjedelig sammenlignet med Almera når det gjelder både utvendig og innvendig design. Men den har en fantastisk motor som gjør at selv om kjøreegenskapene ikke er helt på topp, føles Corolla som den klart mest sportslige av disse to. Motorkraften er tilstrekkelig til avslappet kjøring, og har snert nok til å holde følge med for eksempel Golf og Focus 1.6 i akselerasjonen.

Corolla henger ikke helt med Almera på de andre punktene. Blant annet er den dårlige takhøyden i baksetet og den hele sitteputen i baksetet med på å dra ned bruksegenskapene. Corollas kvalitet er det ingen grunn til å tvile på, men følelsen av kvalitet er ikke like god som i Almera.

Eneste ankepunkt for Almera er motoren. Det er synd, for her har Nissan virkelig en god kompaktklassebil og hadde den hatt 1,8-literens ytelser hadde det hele sett annerledes ut. Men da øker prisen med 28.000 til 222.800 kroner. Vår testbil hadde riktignok litt få kilometre på telleren, og det er mulig at motoren vil "løsne litt" når den får flere kilometer bak seg. På den annen side virker det ikke som vår testbil var noen sinke heller, 0 til 100 km/t gikk tross alt unna et sekund raskere enn fabrikken oppgir.

Nissan har her en bil som kan utfordre Golf, Focus, Astra og Xsara, men den fortjener en bedre motor hvis den skal henge helt med i dette selskapet.

Har du litt krav til kjøreglede er Corolla på grunn av den snertne 1,4-literen vårt valg. Er det kvalitetsfølelsen, komforten og plassen som står høyest, velger vi Almera, og da helst med 1,8-literen.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS