Adoptert fra Korea

Egentlig var Opel tidlig ute med å produsere SUVer, problemet var at svært få som la merke til det. Med Antara prøver de igjen – men er det for sent?

Publisert Sist oppdatert

Opel Antara

Først publisert i BIL 7-2007.

Frontera og Monterey – ringer det noen bjeller? Sist gang Opel forsøkte seg med store firehjulstrekkere var det i samarbeid med Isuzu, denne gangen har man fått et søskenbarn fra Korea, i form av Chevrolet Captiva.

På 80-tallet var slagordet til Opel; ”Look at Opel now”. Dessverre sto nok ikke slagordet alltid helt i stil med produktene de leverte. Det er imidlertid nye tider, og Antara føyer seg pent inn i rekken av biler med godt design og høy kvalitetsfølelse fra den tyske bilprodusenten.

Bilen tilhører en ny generasjon med mellomklasse SUVer som i størrelse befinner seg litt over biler som Toyota RAV4 og Honda CRV, men den er samtidig kortere enn Hyundai Santa Fe, og Mitsubishi Outlander.

Tysker med asiatiske trekk

Det har aldri vært noen hemmelighet at Opels Antara er utviklet som en del av GMs arm i Korea, tidligere kjent som Daewoo. Chevrolet Captiva er så nær i slekt at et ekteskap ville være utelukket…

Akselavstanden på de to er den samme, men i motsetning til Captiva som kan fås som sjuseter er imidlertid Antara en ren femseter. Som en konsekvens av dette er overhenget bak seks centimeter kortere på Opelen. Det gir bilen et dynamisk og ganske tøft design.

Står du tett innpå Antara er bilen velproporsjonert, men går du 15 meter bakover sitter man igjen med en liten følelse av at størrelsen på stylingelementene nesten er blitt litt for store. De ser tøffe ut når du kommer inn på bilen, men ser litt forvokste ut når du ser bilen på avstand.

Trygg og tørst

Opel har i flere år imponert oss med fine dieselmotorer. Vi hadde nok kanskje forventet at Opel ville velge den sterke 150-hesters 1,9-literen som finnes både i Vectra, Signum og Astra når de skulle motorisere Antara. stedet for å velge denne motoren som er utviklet av Fiat har man tatt en annen vei. Motoren er nemlig utviklet av VM Motori som er et datterselskap av Detroit Diesel. Den blir produsert i Korea og er en common rail dieselmotor med 1.991 kubikkcentimeter slagvolum.

Toppeffekten er 150 hestekrefter med et dreiemoment på 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Motoren virker for så vidt sterk nok, men registeret er litt kort, derfor virker den litt masete om du virkelig trenger å bruke kreftene. Forbruket ligger også noe over det man kunne forvente seg av en bil som denne.

Sliter med prisen

En Antara 2,0 DTCI Cosmo med automatgir koster 515.900 kroner. Kan du klare deg med manuell girkasse slipper du unna med 461.900. Det er med andre ord over 50.000 kroner tillegg for automat. Det er for mye penger, og kaster også Opel ut av kampen om mange av kundene.

Til gjengjeld har Opel gode priser på ekstrautstyr. Vår testbil var blant annet utstyrt med en pakke bestående av skinnseter, dekktrykksensor, xenon-lykter, lyktespylere, grafisk skjerm og elektrisk innfellbare speil – denne pakken koster 12.400 kroner og løfter følelsen av luksus.

Antara blir likevel for dyr til å kunne konkurrere med hvermannsens byjeep. Den som vurderer å bruke nær 550.000 kroner på en bil i denne klassen vil nok ofte se mot biler som nye Land Rover Freelander og ikke minst BMW X3. Sistnevnte kan du få med toliters diesel for 499.000 kr.

Taper i konkurransen

Ser man på statistikken over solgte biler ser man at Antara skal slite hardt med å kunne konkurrere med storselgerne blant de familie-SUVene. Toyota RAV4, Honda CR-V og ikke minst denne vårens storselger Mitsubishi Outlander tar godt for seg i markedet. Prisforskjellen fra Antara med manuell kasse og en tilsvarende Outlander er nesten 100.000 kroner.

Er du imidlertid ute etter en bil av denne typen med automatgir kan det absolutt være verdt å bli bedre kjent med Opel Antara – er du ute etter litt mer plass anbefaler vi deg også å titte innom Chevrolet for å ta en prøvetur med Captiva.

Fakta om Opel Antara 2,0 DTCI Cosmo aut.:

Powered by Labrador CMS