-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
B95 Barchetta:
Pininfarinas overflødighetshorn
Skal si de praktiserer skaperglede hos Pininfarina for tiden. To uker etter Pura Vision kommer en åpen versjon av Battista. Men det er verdt å huske at karosseri-Pininfarina og bilprodusent-Pininfarina formelt er to forskjellige selskaper.
Dette høres ut som du trenger godt hårfeste for ikke å bli aero-skinnet: Barchetta-oppskrift i sin reneste form, det vil si frontruter som er lagt igjen hjemme, og 1876 hester.
Riktignok er det noen elektronisk regulerbare ruter foran deg, men det høres like pinglete ut som «varmluftskjerf» på åpne Mercedes. Hvorfor kjøre åpent hvis det ikke skal trekke litt?
Heldigvis tilbys kunden en skreddersydd hjelm også, fargetilpasset bilen slik at fører går i ett med maskin. Den ultimate symbiose.
Skrelt Battista
Hestekraft-tallet avslører selvfølgelig at egentlig snakker vi om en Battista uten tak, med andre ord en Rimac Nevera. Og egentlig har vi vel ventet på denne en stund.
Aldri en superbil i coupéform uten at taket skrelles av etter et år eller to.
Men de kaller den ikke Battista, den er døpt B 95. Hvorfor vet jeg ikke – Battista selv ble født i 1893 – det er 130 år siden, og firmaet ble ikke stiftet før i 1930. Men i 1928 forlot Battista sin onkels karosserifirma der han hadde lært mer enn nok til å kunne starte med å banke for seg selv.
Kanskje det er derfor, Battista, 95 år på egne bein – eller egne hjul?
Spesifikasjonene er Battista hele veien, målene også, bortsett fra at den er 49 mm bredere. 20-tommere foran og 21 bak med aluminium senterlås.
Vind i håret
Interiøret er imidlertid myket litt opp, lyst skinn på dashbordet for eksempel og noen dekorative sømmer her og der.
100 før du har klart å telle til to, men toppfarten er skrudd ned fra 357 til 300 km/t, som fremdeles høres ut som en god forretning for en dyktig frisør.
Rekkevidden er selvfølgelig bare av katalog-interesse. Battista er sertifisert med nesten 480 km! Tror det når jeg ser det.
Med bilen følger en beskjed om at den skal produseres i ti eksemplarer med 4,4 millioner euro som pris på inngangsbilletten – og med ubegrensede muligheter for oppjåling.
Konkret betyr «ubegrenset oppjåling» i praksis mellom 400.000 og en drøy million – vi snakker fortsatt euro. Det er engelske Autocar som fikk frem disse tallene, og kan dessuten fortelle at spesiallakk ofte er det mest kostbare personaliseringsdetaljen.