Mazda og Mitsubishi i pluss

De to mellomstore japanerne hadde et tilfredsstillende første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Etter første halvår – japanerne har forretningsår som ikke alltid virker komplett logiske – kan både Mitsubishi og Mazda fortelle om positive resultater. Mitsubishi var spesielt begeistret, de kunne fortelle at dette var første gang siden 2002 de kunne bokføre første halvår med svarte tall.

Etter fjorårets solide tap kunne de nå fortelle om pluss 131,5 millioner dollar netto, mens driftoverskuddet lå på 261 millioner dollars, på tross av høyere råvarepriser og en yen som var meget sterkere enn ventet.

Og på tross av at omsetningen faktisk sank med nesten ti prosent til 12,4 milliarder dollar. I volum var droppen enda større, fra 691.000 biler til 602.000 – det vil si 13 prosent.

Mazda kunne på sin side fortelle om et overskudd på 299 millioner, omtrent som i fjor. De hadde derimot økende salg, opp seks prosent til 701.000 biler, men brukte yen kursen som forklaring på hvorfor ikke resultatet var blitt bedre.

Europa var forresten et av de beste områdene for Mazda, der økte volumet med 17 prosent – først og fremst på grunn av den nye Mazda2.

Midt oppi forholdsvis-fornøyd-tilstanden kuttet imidlertid begge fabrikkene utsiktene for resten av året. Mazda oppretthold målet om omsetning (3 trillioner yen! Hvordan klarer de å telle så langt?) men kuttet inntjeningsmålet med nesten 30 prosent.

Mens Mitsubishi skrudde ned volummålet med 6 prosent til 1,228 millioner biler, og skrudde ned driftsresultatet til å ende 54 prosent under fjorårets, men målet for nettoresultat på 20 millioner yen, eller litt over 200 millioner dollar, ble opprettholdt.

Powered by Labrador CMS