-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Honda verdens mest kjøpte SUV også i 2016
Mer enn hver fjerde som kjøpte ny bil i verden i fjor valgte SUV. Totalt ble det solgt 27,1 millioner nye SUV-er som er opp 20,2 prosent fra året før. I fjor som året før var Honda CR-V bestselgeren.
Honda CR-V er vinner-SUV-en i verden. I fjor som i 2015, viser tall fra focus2move. Tett bak følger Toyota RAV4.
Fullt så bra gikk det ikke med VW Tiguan, Nissan Qashqai og Nissan X-Trail. De tre gikk tilbake, men er fortsatt blant de ti mest populære SUV-ene. Hyundai Tucson økte med hele 110 prosent og flyttet fra tolvte og inn på tredjeplass.
Kinesiske Haval H6 økte også, med drøyt 50 prosent, og endte på fjerdeplass.
Det er interessant at Honda gjør det så bra med CR-V mange steder i verden, bare ikke i Europa og Norge. I Norge ble det 24. plass på CR-V, mens verdenstoeren, Toyota RAV4, også er nummer to i Norge, bak ladbare Mitsubishi Outlander.
Mot slutten av fjoråret passerte SUV-ene kompaktklassen og gikk inn i 2017 som største bilklasse i Norge med 49.995 solgte biler. Men det norske SUV-markedet skiller seg fra verdensmarkedet ved at de ladbare hybridene gjør et stort innhugg på statistikken mens de knapt er synlige i resten av verden.
I tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken går det fram at 42 prosent av alle SUV-er solgt i Norge i fjor var dieseldrevne, 28 prosent hadde bensinmotor mens 16 prosent var ladbare hybrider.
Fire av fem SUV-er trakk også på alle hjulene, og andelen var økende.
Kilde: Focus2move
*Antall i 1000
Kilde OFV.
Modell | Antall | |
1 | Mitsubishi Outlander | 5687 |
2 | Toyota RAV4 | 4955 |
3 | VW Tiguan | 3233 |
4 | Mazda CX-5 | 2655 |
5 | Mazda CX-3 | 2286 |
6 | Volvo XC60 | 2259 |
7 | Nissan Qashqai | 2021 |
8 | Volvo XC90 | 1438 |
9 | Tesla Model X | 1430 |
10 | BMW X1 | 1377 |
11 | Suzuki Vitara | 1329 |
12 | Kia Sportage | 1212 |
13 | BMW X5 | 1195 |
14 | Mercedes GLC | 1124 |
15 | Ford Kuga | 1073 |
Modell | Antall* | |
1 | Honda CR-V | 753 |
2 | Toyota RAV4 | 724 |
3 | Hyundai Tucson | 639 |
4 | Haval 4 | 581 |
5 | VW Tiguan | 520 |
6 | Kia Sportage | 493 |
7 | Nissan Qashqai | 450 |
8 | Nissan X-Trail | 413 |
9 | Nissan Rouge | 373 |
10 | Ford Escape | 371 |
11 | Mazda CX-5 | 369 |
12 | Jeep Cherokee | 362 |
13 | Hyundai Santa Fe | 337 |
14 | GAC Trumpchi GS4 | 326 |
15 | Baojun 560 | 322 |