Trond Schea fyller 70

Ikke alle vet hvem Michael Schumacher er (Formel 1 kjendis nr. 1 nå om dagen). Og de fleste har nok glemt både Tyldum og Grøttumsbråten og Oscar Mathisen.

Publisert

Å få en så drønnende berømmelse og bli en så stor nasjonalhelt som Trond Schea ble i de ville 60- og 70-årene, det er nok ganske umulig i den lavinen av sportsfantomer som flimrer forbi i medialyset i dag.

Trimmet Cortina i solnedgang
Underholdningstilbudet er blitt så enormt at knapt noen i dag ville finne på å stå ute på en forblåst, dypfryst innsjø eller travbane for å se isbanerace med biler. Eller vasse seg milevis til skogs for å få et glimt av blodtrimmede familiebiler ule forbi på dårlige tømmerveien. Rally kaltes det.

For virkelig å fatte den heltestatus og hysteriske dyrkelse Trond Schea ble utsatt for, må man også huske at bilsalget ble frigitt i Norge så sent som i 1960 og at bilinteressen var ubegripelig høy. Bilrasjoneringen var knapt nok over og folk sto i kø på fortauene for å få se neste års bilmodeller!

Flest mester-titler gjennom alle tider ?
Alt lå altså godt til rette for at bilsportsutøverne skulle bli kjendiser og mange av dem ble det. Men ingen kom i nærheten av Schea som med sine Ford'er av ulike modeller tømte premiebordene i både rallies, baneløp og bakkeløp i Norge og resten av Norden gjennom mer enn 20 år. Med totalt over 700 premieringer av ulike slag er han trolig fortsatt Norges mest premierte idrettsutøver gjennom alle tider (muligens i konkurranse med Oscar Mathisen, om noen husker ham?).

Trond Schea hadde kjørt tungtransport og buss og drevet som bilselger, salgssjef og disponent i bilbransjen i en årrekke da han ble "oppdaget" av Ford Norge. Samarbeidet begynte med hyggelige utlån av demonstrasjonsbiler (som Trond filleristet i ulike billøp på skogsveier i helgene), men gikk raskt over til mer seriøs bilsport og Trond ble etter hvert heltids (og vel så det) løpskjører for Ford. En av Norges aller første idrettsproffer - om ikke den aller første?

Ford drev selvsagt ikke med dette for moro skyld og sikkert er det at Trond Schea hadde mye av æren for at Ford i Norge med sine Cortina og Escort løpsbiler ble Norges desiderte salgsleder med markedsandel rundt 25%. Så ble han da også - som aller første nordmann - tilbudt plass som fabrikksfører for Ford i England; noe han takket nei til.

150 000 blåfrosne tær på Bjerke
På det travleste kunne Schea under for eksempel et banerace på Bjerke Travbane i Oslo stille i så å si samtlige klasser. Med Escort, Mustang, Formula Libre og forhjulstrukket Taunus RS. Det var bare så vidt han rakk å kaste seg fra det ene førersetet og inn i neste bil før starten gikk for et nytt heat. Og han vant som regel hvert bidige løp. Natten før hadde han kanskje kjørt Rally Norge helt til morgenkvisten, men han sov bra i baksetet på transportetappene og var "fit for fight" igjen straks tribunene var fulle og det var klart for neste forestilling. For det var jo ”show det var og Trond & Co trakk lett 15-20 000 tilskuere på surkalde vinterkvelder.

Trond kjørte sitt siste billøp i oldboysklassen så sent som i 1997 og har til denne dag vært en nestor og fast støttespiller innen norsk bilsport - som dommer og løpsansvarlig i ulike sammenhenger.

Spylervæske på stive hjul
13. november fyller Trond Schea 70 år, men ikke et øyeblikk har det falt ham inn å pensjonere seg. I jubileumsåret er han å finne som selger og altmuligmann i den norske bedriften Pemco Chemicals i Sande nær Drammen. Der steller han med vindusspylervæske og andre kjemikalier til bilparken og er like engasjert og aktiv som noen gang. Ringer du for å avtale et salgsmøte med ham, står han antageligvis på døren før du rekker å legge på røret. På stive hjul ...

Av Gunnar Holm – Tidligere bilsportsjef i Ford Norge

Powered by Labrador CMS