-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
KNA-direktør Rune Gaustad:
-Barn og ungdom en viktig del av bilsporten
-Motorsportsforbundets (NMF) president Lene Fevang er vel egentlig ikke i stand til å provosere noen. Men vi reagerer sterkt på at hun fremstiller sitt eget forbund som den eneste aktøren som driver barne- og ungdomsidrett innenfor motorsporten.

Det sier direktør Rune Gaustad i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), etter NMF-presidentens opptreden på TV2 i går. Norges eldste bilorganisasjon har i snart 100 år hatt bilsport på sitt program, og det skal klubben å fortsette med. KNA eier helt eller delvis seks gokartbaner rundt i landet. Gokart er rekrutteringsgrenen innen bilsport der man begynner fra sju års-alderen, og det er over 4.000 førere i Norge. Nå mener man at NMFs opptreden er i ferd med å skade hele motorsportens omdømme.
-De fleste av gokartbanene er bygd uten store offentlige tilskudd. KNA sentralt, derimot, tilfører bilsporten rundt tre millioner kroner hvert år, og halvparten av dette går til anlegg. Først i det senere er det blitt åpnet for at også bilsportsanlegg kan få spillemidler, noe som viser at det endelig er blitt demokrati innenfor norsk idrett.
-Det er jo også betegnende at da TV2 i går skulle illustrere barne- og ungdomsidretten i NMF-regi, så brukte man gokartbilder. Gokart sorterer ikke under NMFs vinger. Det er en bilsportsgren som står meget sterkt i vår organisasjon.
Vurderte Eggemoen
KNA ble i sin tid invitert til å være en aktør i prosjektet på Eggemoen, og så på dette som et alternativt. KNA mener Eggemoen har et stort potensial for motorsport, men har vurdert det til ikke å være økonomisk forsvarlig.
-Selv om motorsporten trenger flere anlegg, er det er viktig at vi ikke bygger mange store anlegg som stadig må ha påfyll av offentlige midler, slik som for eksempel NMFs Arctic Circle Raceway i Mo i Rana.
KNA er aksjonær i de to store eksisterende anleggene på Østlandet, Rudskogen Motorsenter AS og Norsk Trafikksenter på Våler i Hedmark.
-To store anlegg som er veldrevne og som hele tiden vedlikeholdes og utvikles. I disse områdene har vi også svært aktive og driftige avdelinger i vår klubb. Derfor er det skremmende at man fra NMFs side forsøker å skape et bilde av at det er kun dem som kan drive et motorsportsanlegg. Det sier vel det meste om NMF at man i mangel av gode argumenter for sitt eget planlagte luftslott på Eggemoen, heller må rakke ned på andre. At ikke en gang styret i Norges Idrettsforbund ser det formålstjenelig å anbefale Kulturdepartementet å gi programsatsingsmidler til Eggemoen, sier det meste. Det kan da heller ikke være slik i et demokrati at en aktør skal instruere alle andre om hva som er rett og galt, mener Rune Gaustad.
Snart 100 år med bilsport
KNA ble stiftet i 1907 og om to år kan klubben dermed feire sitt 100 års-jubileum. I 1912 arrangerte klubben Norges første billøp. KNA har den internasjonale bilsportsmyndigheten i Norge. I 1932 inviterte man med de andre bilorganisasjonene og dannet Norges Bilsportforbund, som siden den gang har delegert myndigheten.
-Bilsportforbundet (NBF) har imidlertid som prinsipp at det ikke skal være eier av anlegg. Det er klubbene og private aktører som skal eie og drive anlegg, mens NBF er en rådgiver og støttespiller - i motsetning til NMF. Det forbundet gjør jo alt de kan for å motarbeide planene på Rudskogen, som faktisk har ev av deres mest aktive klubber, Borg MC-Klubb, som en sentral aktør. En klubb vi samarbeider utmerket med, avslutter direktør Rune Gaustad i KNA.