Citroën C3

Publisert Sist oppdatert

C3
C3

Innledning

Nå er det blitt rom for biler med særpreg igjen, og Citroën har tenkt å være med, blant annet med C3. Linjeføringen er karakteristisk og du forveksler neppe C3 med noen av konkurrentene.

Dette en stor småbil, blant annet fordi den har sjenerøs høyde. Det er ikke bare utvendig C3 gir inntrykk av volum, også fra førersetet oppleves den som stor. God takhøyde, stor avstand frem til A-stolpene og frem til toppen av frontruten gir god romfølelse. Når vi tar fram målebåndet viser C3 seg å være noen centimeter mindre enn konkurrentene, og det er spesielt benplassen som er knepen. Når det gjelder kupébredde og takhøyde er C3 på nivå med Polo. Benplassen foran og bak er derimot merkbart mindre enn i Polo, og sammenlignet med Jazz er det klasseforskjell – i konkurrentens favør.

Med en 175 cm lang sjåfør i førersetet er avstanden mellom for- og bakseterygg 65 cm i C3, og 69 cm i Polo, mens Jazz kan rutte med hele 71 cm. Mens du i konkurrentene kan tre bena mellom for- og baksete når førersetet står i bakerste posisjon, kan du bare glemme det i C3.

Fleksible bakseteløsninger som gir god plassutnyttelse er trendy. Det var derfor med spenning vi begynte å utforske C3s bagasjerom. Det begynte bra – det doble gulvet er en fiks løsning. To leddede plater kan legges ned som ekstra gulv og gir et 17 cm dypt rom under ekstragulvet. Når de ikke er i bruk vippes de to platene opp mot bakseteryggen og er ute av veien. Bakseteryggen er delt og kan vippes frem, og har du lagt på ekstragulvet får du nå et 116 cm langt og flatt bagasjeromgulv – og det er det. Fiksere enn dette har ikke Citroën greid å få baksetet, og i forhold til konkurrentene virker dette vel nøkternt og det hadde vært mulig å utnytte plassen bedre. Bagasjerommet i seg selv er høyt, men bare 51,5 cm langt, 12 cm kortere enn Polos og 17,5 cm kortere enn Jazzs.

C3 har en oversiktlig og ryddig førerplass. Det digitale speedometeret er lettlest, men turtelleren som ligger over speedometeret er lite lesbart. Den originale radioen er enkel i bruk. Tekstvinduet er plassert midt på dashbordet sammen med et digitalt ur. Radioen kan også betjenes med brytere på tuppen av vindusviskerhendelen. Også det manuelle klimaanlegget er enkelt i bruk og holdt sommervarmen effektivt i sjakk.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Setene har myk og behagelig stopp, men gir samtidig god støtte til ryggen og lårene. Sidestøtten er derimot svak, og ved svingkjøring har det lett for å bli til at en slenger litt i setene. Forsetene har armlene. Førersetet har høyderegulering og rattet har fireveis regulering. Våre testere hadde ikke noe problem med å finne en god kjørestilling. Venstrefoten har god støtte, men fothvileren kunne med fordel vært trukket noen cm lengre frem, slik at avstanden stemmer med avstanden til gasspedalen. C3 oppleves som oversiktlig, men vi savner vidvinkelspeil.

C3 har mange små rom. To hanskerom, rommelige lommer i både for- og bakdører, skuffer under setene og koppholder mellom forsetene og lommer på baksiden av forsetene skulle gi lagerplass nok for de fleste. Vår testbil har lyse og trivelige interiørfarger, men interiøret virker billig, spesielt hvis du sammenligner med Polos interiør.

Kravene til sikrere kjøreegenskaper har gjort det nødvendig å fire på kravene til fjæringskomfort. Fjæringen er fast. Den takler de store ujevnhetene meget godt, men de mindre og skarpe ujevnhetene takler den dårlig og det blir mye hopp og sprett og risting. Sammen med et høyt støynivå fra hjulene, slik at du hører grov asfalt og slag i hjulopphengene godt, oppleves C3 som den minst komfortable i denne testen.

Kjøreegenskapene er trygge. Servostyringen som er lett ved bykjøring og i lave hastigheter og tyngre i høyere hastigheter. C3s elektriske servo fungerer bra, og selv om kontakten med veien kan bli bedre, er den langt bedre enn vi hadde ventet ut fra erfaringene fra andre biler med elektrisk servo. Dette er en bil som trives med litt kvikk svingkjøring, i hvert fall så lenge veien er god. På vei med små og skarpe humper greier ikke hjulopphengene å holde kontakten med veien og stabiliteten lider. Så lenge asfalten er slett er dette derimot en meget hyggelig bil på svingete veier. Unnamanøveren takler den uten problemer, og gir seg med en lett overstyring ved 70 km/t. C3 bremser meget godt, og den elektroniske bremsekraftforsterkeren sørger for at bremsene går på skikkelig hardt ved panikkbremsing. C3 hadde smalest dekk,men bremset best!

1,4-literen passer denne bilen perfekt. Med femtiliters bensintank og et moderat forbruk er rekkevidden god, og ytelsene er det ikke noe i veien med. Femtegearet har litt lengre utveksling enn konkurrentenes. Det gir dårligere trekkraft og krever litt hyppigere bruk av fjerdegearet, men fra stillestående og ved akselerasjon i tredje- og fjerdegear henger C3 meget godt med og oppleves som en kvikk småbil. Motoren går pent, og i 80 km/t er støynivået det samme i fjerde- og femtegear, det oppleves derfor ikke som masete om du må ned et gear i bakkene.

Vår C3 er litt påkostet, og har blant annet cruisekontontroll,radio/CD-spiller og klimaanlegg som standard. Skipper du dette utstyret sparer du 14.000 kroner,men klimaanlegg er bra og radio/CD-spiller vil de fleste ha, men cruisekontrollen ville vi byttet mot stabilitetskontroll.

FØRERPLASS = 9
C3s førerplass er rommelig og praktisk, men interiøret gir et billig preg og førersetet har svak sidestøtte.
PLASS = 7
De foran har akseptable plassforhold i C3, men baksetepassasjerene har det trangt, og bagasjerommet og bakseteløsningen er upraktisk og lite fleksibel.
KOMFORT = 8
C3 har stram fjæring og demping, og fjæringskomforten over de små og skarpe ujevnhetene er dårlig. Støynivået er dessuten hardt.
KJØREEGENSKAPER = 9
Den stramme fjæringen og dempingen kommer godt med når det gjelder kjøreegenskaper, og sammen med effektive bremser er C3 sikker på veien.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Citroën-motoren er arbeidsvillig og smidig, og har moderat bensinforbruk, blant annet takket være et langt femtegear.
PRIS OG UTSTYR = 10
C3 Pack har et høyt utstyrsnivå, men vi så gjerne at stabilitetskontroll ble standard.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda Jazz
- VW Polo- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS