Hybrider mot diesel

Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.

Publisert

Først publisert i Bil 8/9-2016.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Selv så kort tid tilbake som for halvannet år siden hadde tre av fire SUV-er (75,2 prosent) fortsatt dieselmotor.

Men press fra miljøorganisasjoner og bilbransjehold beveget politikerne til rause innrømmelser for de ladbare hybridene, SUV-ene inkludert. Gjennom to budsjettperioder falt avgiftene som en stein.

Ved inngangen til juni i år sto derfor dieselvariantene for 42,1 prosent av SUV-salget, mens vanlige og ladbare hybrider hadde krøpet opp til 29,2 prosent.

I tillegg er Mitsubishi Outlander tredje mest bruktimporterte bilmodell – de aller fleste av dem ladbare og knapt kjørt en mil før de sendes til Norge fra markeder som ikke vil ha dem.

Se på dette oppsettet for engangsavgiften:

Mitsubishi Outlander PHEV kr. 12.232,-

Toyota RAV4 hybrid kr. 111.547,-

Mazda CX-5 – 150 hk kr. 136.741,-

VW Tiguan – 150 hk kr. 161.502,-

(Kilde OFV)

Jeg vil ikke her ta stilling til om dette er et riktig avgiftsnivå sett i forhold til den enkelte bilmodells miljøbelastning, men bare slå fast at kostbar teknologi med høy vekt (Outlander PHEV) kommer avgiftsmessig så gunstig ut at det er vanskelig å komme forbi den i valg av familiestor SUV.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS