-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Hybrider mot diesel
Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.
Først publisert i Bil 8/9-2016.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Selv så kort tid tilbake som for halvannet år siden hadde tre av fire SUV-er (75,2 prosent) fortsatt dieselmotor.
Men press fra miljøorganisasjoner og bilbransjehold beveget politikerne til rause innrømmelser for de ladbare hybridene, SUV-ene inkludert. Gjennom to budsjettperioder falt avgiftene som en stein.
Ved inngangen til juni i år sto derfor dieselvariantene for 42,1 prosent av SUV-salget, mens vanlige og ladbare hybrider hadde krøpet opp til 29,2 prosent.
I tillegg er Mitsubishi Outlander tredje mest bruktimporterte bilmodell – de aller fleste av dem ladbare og knapt kjørt en mil før de sendes til Norge fra markeder som ikke vil ha dem.
Se på dette oppsettet for engangsavgiften:
Mitsubishi Outlander PHEV kr. 12.232,-
Toyota RAV4 hybrid kr. 111.547,-
Mazda CX-5 – 150 hk kr. 136.741,-
VW Tiguan – 150 hk kr. 161.502,-
(Kilde OFV)
Jeg vil ikke her ta stilling til om dette er et riktig avgiftsnivå sett i forhold til den enkelte bilmodells miljøbelastning, men bare slå fast at kostbar teknologi med høy vekt (Outlander PHEV) kommer avgiftsmessig så gunstig ut at det er vanskelig å komme forbi den i valg av familiestor SUV.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata og poeng