Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30

Selger på pris - del 1

Mazda MX-30 og MG ZS koster veldig lite, men der slutter også likheten.

Publisert Sist oppdatert

GOD NOK
Mazda hevdet ved lanseringen på forsommeren at rekkevidden er mer enn god nok for de aller fleste, og at batteristørrelse og ytelse er nøye valgt ut fra ressursbruk og miljøhensyn. Argumentet høres hult ut, og kort rekkevidde vil neppe være noen vinner på bruktmarkedet den dagen MX-30 byttes inn.

Sannsynligvis ligger forklaringen i at plattformen MX-30 deler med Mazda 3 og CX-30 ikke har plass til større batteripakke enn 35,5 kWt med den batteriteknologien Mazda som liten og sent ankommet produsent rår over i dag. Så har Mazda heller kompensert ved å bygge en annerledes elbil som i materialvalg og opplevd byggekvalitet lukter premium lang vei.

Mazda MX-30 har identitet og skiller seg ut, ikke minst på grunn av bakdører som slår bakover, slik som BMW valgte for i3 og Mazda tidligere leverte sportsbilen RX-8 med.

ANNERLEDES
Hvor praktisk det er at den som sitter foran først må ta av bilbeltet og så åpne døren før den som sitter bak kan åpne bakdøren, får være opp til hver enkelt å vurdere. Den som betaler bilen sitter sjelden bak, så som kjøpsutløsende faktor blir dørene like mye en fiks designgreie som en funksjonell løsning. Men ved å inkludere B-stolpen i bakdøren åpnes hele siden på bilen, og det at dørene åpner innpå 90 grader gjør det eksempelvis ganske enkelt å løfte barn inn i barnestolen.

MG ZS bygges også over en fossilbillest, er litt kortere enn Mazda, men samtidig høyere med SUV-preg og oppleves rommeligere. Inngangsbilletten til MGs elektriske verden starter også 10.000 kroner under Mazda med begynnerpris på 230.000 kroner før frakt og levering, mens toppmodellen inkludert metallic lakk ender på 255.200 kroner, det samme som Mazdas First Edition. Best utstyrte Mazda koster drøyt 20.000 kroner mer enn MG (278.000 kroner). Uansett: her er bare å understreke at rimeligere er det ikke mulig å komme til familiestore elbiler.

MG forsøker ikke å løfte ZS til mer enn den faktisk er – en ganske enkel, men godt utstyrt bil med akseptabel rekkevidde på drøyt 260 km levert fra en 44,5 kWt batteripakke.

KJØREGLEDE
Umiddelbart byr Mazda på mest kjøreglede, men når MG ZS presses, biter den godt fra seg og er tidvis ganske underholdende på litt krevende veier. MG vinner når den kjøres i tett bytrafikk fordi den er så utrolig lettkjørt.

Ytelsesmessig skiller det lite mellom de to, begge har 143 hk kraftige motorer som trekker forhjulene, og selv om MG byr på 353 Nm i moment mot Mazdas 265 Nm samtidig som den veier drøyt 100 kg mindre, oppleves knapt forskjellen i praksis.

Til tross for lavere ytelse veier batteriet i MX-30 30 kg mer enn batteriet i ZS. Så skulle man tro at det skyldes bedre innpakking for å gjøre bilen sikrere, men det argumentet tok Euro NCAP livet av ved å gi MG maksimalt med stjerner i kollisjons/sikkerhetstestprogrammet. I skrivende stund er ikke Mazda testet, men den oppnår trolig samme resultat.

Før vi kryper inn i de to testbilene antar vi at bagasjeplass har betydning, og den oppgis til 100 liter mer i MG før bakseteryggene legges ned (448 mot 341 liter). To nivåer på gulvet gjør det mulig å skjule under gulvet medfølgende ladekabler og annet som ligger løst i bilen. Mazda har ikke samme mulighet, og med et par godt fylte kabinkofferter om bord er bagasjerommet fylt opp på Mazdaen.

KABELBOKS
Det undrer testteamet hvorfor ingen av produsentene har montert en boks til ladekablene under panseret. Begge har plass nok, men produsentene valgte likevel ikke å utnytte muligheten, trolig med begrunnelse i at eierne drasser jo som oftest ikke rundt på ladekablene likevel.

Ingen av de to kan trekke tilhenger.

Det er innvendig Mazda og MG skiller lag. MGs ganske amerikanskinspirerte interiør med helt standard oppbygging og materialvalg, peker mot dagen i dag – og ikke noe galt i det, men testteamet vil heller ha lengderegulerbart ratt for perfekt kjørestilling enn stort glasstak til å åpne. Og er det nødvendig å gjemme USB-kontaktene under midtkonsollen?

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon og testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS