MIMO 2023

Drømmebiler på banen

Ønskekonsert på Monza

I forskjellige sammenheng har vi nevnt i innskutte bisetninger at en bil«utstilling» på Monza forrige helg kanskje kunne være verdt å besøke. Gratis var det også. Lite ante vi …

Publisert Sist oppdatert

Dette er selvfølgelig bare for å erte dere opp.

Jeg vet vi bor i Norge hvor vi faktisk er ganske gode på rullende relikvier – både gamle og moderne. «Biler på Sletta» og «Autorama» – eller Oslo Motor Show – er gode eksempler.

Men når jeg i etterkant leser listen over hva de klarte å samle til det de kaller Milano-Monza i år, og samtidig ser elleville bilder fra en presseavdeling som åpenbart er vilt begeistret over hva de klarte å få til, begynner det å ane meg at neste år er MiMo en obligatorisk start på sommerferien.

Det som er litt pussig med den lange listen som følger er alle bilene som ikke var der. Med 11 Ferrari og tre Lamborghini, hvorfor var det ingen rå BMW eller Mercedes eller Audi der, for eksempel?

Stort utvalg

Det var overflow av McLaren og tilstrekkelig Maserati og Lotus og Porsche til at det holdt for en lang ettermiddag – men ingen Jaguar. Mazda var der med imponerende utvalg, men ingen Toyota, Nissan eller – for å bringe inn et veldig relevant navn – Honda.

Hyundaier og Polestar, men ingen Volvo eller DS.

Samma det – det som var der var sikkert mer enn nok til å underholde. Enten du kunne prøvekjøre selv, eller de eksklusive stilte opp til vise-seg-frem-parader.

En rekke biler var debutanter, en rekke biler var ikke bare debutanter, men de var fullstendig ukjente.

Fotoorgie

Nå skal vi utsette deg for en foto-orgie fra disse dagene, uten forsøk på å fortelle deg hva de viser, bortsett fra at vi alle forstår at det dreier seg om det utvidede kulturbegrepet.

Og du skal også få en liste over alle bilene som var til stede (i tillegg var det merkeklubber og tilbehør og bilsportsrelevante innslag og en og annen elektrisk motorsykkel for ikke å snakke om gamle, til dels militærhistoriske – i alle fall tunge – kjøretøy. Nok til å få tiden til å gå.)

I den følgende listen vil du se at noen er uthevet med fete typer.

Det er biler vi har hentet frem egne bilder av, som er spesielt identifisert slik at du kan kjenne igjen noen av spesialitetene. Du finner dem i karusellen til høyre under her.

Dessuten er det biler her som jeg håper å finne nærmere detaljer på senere, slik at de også kan bli nye innslag i denne delen av den globale underholdnings-industrien – også kalt motorjournalistikk.

Gamle kjente og nye ansikter

Men bare et par raske og korte bemerkninger om de uventede og ukjente nå, før vi går videre:

Aehra sedan
Aehra sedan
Dallara Stradale
Apollo IE
777 Hypercar
Cirelli 4
Pambufetti PJ-01
Scuderia Grassi 044S

Aehra har vi nettopp skrevet om her på BilNorge og Apollo har vi fulgt hele veien på disse sidene, fra de startet som Gumpert.

Cirelli aner jeg ikke noe om, det ser ut som en kineser som har fått nytt navn. Men Dallaras IR 8 er en spesialversjon av hans Stradale for å feire Dallaras første seier på Indianapolis for 25 år siden.

De Tomaso begynner jeg å bli litt lei, kommer den eller kommer den ikke? Siden de var på Monza med en kjørende bil, kanskje de kommer allikevel?

Schnodige Asfanè har vi fulgt siden hun stilte med akvarium mellom setene og Jannarelly har jeg lenge beundret for stavemåten – og for hvor gjennomført analog hun er.

De urbane bybilene fra Mole har vi vært innom flere ganger, men at de har jazzet opp en og kaller den Sport GT fortjener ekstra oppmerksomhet.

Pambufetti virker som et forsøk på å få en Le Mans bil fra Hyperklassen rett ut på landeveien, mens den nydelige Effeffe Berlinettaen til Frigerio-brødrene har vi vært sammen med siden den ble født – og vel så det.

Radical-bilen hadde også passet på et pålitelighetsløp som Le Mans mens Grassis 044 er en fabelaktig hyllest til Lancias rally-ikon, Delta S4.

Og til sist, 777-bilen: igjen en Dallara-konstruksjon som kan virke som en direkte fortsettelse av Dallaras første Le Mans prosjekt, P217, fra 2017.

Du finner listen over alt du gikk glipp av forrige helg fordi du hadde flyttet til Sveits og glemte å stikke nerrom Monza, under bildegalleriet.

Gratis for tilskuerne var det også.

MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo
MIMO 2023 - Foto: Mimo

BILER på MIMO 2023:

  • 777 Hypercar
  • AEHRA World Premiere
  • Apollo IE
  • Aston Martin Valkyrie
  • Bentley Bentayga EWB
  • Bentley Continental GT C
  • Bentley Continental GT S
  • BYD Atto 3
  • BYD Han Berlina Dolphin
  • BYD Seal
  • Cirelli 4
  • Dallara Stradale IR8
  • Dallara Stradale
  • De Tomaso P72
  • Dodge Challenger Hellcat Jailbreak
  • Dodge Challenger Hellcat
  • Dodge Challenger R/T
  • Dodge Durango R/T PLUS HEMI ORANGE
  • Dodge Wideboy
  • Ferrari 296 GTS
  • Ferrari 458 Challenge
  • Ferrari 488 Challenge EVO
  • Ferrari 750 Monza
  • Ferrari Monza SP1
  • Ferrari Roma
  • Ferrari 812 Competizione
  • Ferrari F12tdf
  • Ferrari 488 GTB
  • Ferrari F8
  • Ferrari LaFerrari
  • Formula E Nissan
  • Frangivento Asfanè
  • Hyundai Ioniq 5
  • Hyundai Ioniq 6
  • Hyundai KONA Electric
  • Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid
  • Jannarelly Design-1
  • Jeep Avenger
  • KTM Brabus 1300R
  • KTM X-BOW GT-XR
  • KTM X-BOW R
  • Lamborghini Huracán STO
  • Lamborghini Huracán EVO
  • Lamborghini Aventador
  • Lotus Eletre
  • Lotus Emira
  • Lotus Evija
  • Maserati GranTurismo Modena
  • Maserati Grecale Trofeo
  • Maserati Levante Fuoriserie Futura
  • Maserati MC20
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda3 Mild Hybrid
  • Mazda CX-5 2023
  • Mazda CX-60 Ibrida Plug-In
  • Mazda CX-30 Mild Hybrid
  • Mazda CX-60 Ibrida Plug-In Mild Hybrid
  • Mazda MX-30 Elettrica
  • McLaren 675 LT
  • McLaren 750 S
  • McLaren 765 LT
  • McLaren Artura
  • McLaren Senna
  • McLaren Speedtail
  • Mole Urbana Running
  • Mole Urbana Sport GT
  • Nissan ARIYA 87kWh EVOLVE
  • Nissan ARIYA MY22 EVOLVE 87kWh 2WD
  • Nissan JUKE MY22 HEV TEKNA
  • Nissan QASHQAI TEKNA+ E-POWER
  • Nissan X-TRAIL MY22 TEKNA e-POWER e-4ORCE
  • Nissan X-TRAIL TEKNA e-POWER e-4ORCE
  • Pambuffetti PJ-01
  • Officine Fratelli Frigerio Effeffe Berlinetta
  • Polestar 1
  • Polestar 2 BST Edition 230
  • Polestar 2 BST Edition 270
  • Polestar 2 Performance Pack
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 GT3
  • Radical RXC Spyder
  • Ram 1500 Crew Cab Classic Warlock
  • Ram TRX Avoc
  • Scuderia Grassi 044s
  • Skoda Enyaq
  • Suzuki ACROSS PLUG-IN HYBRID 2.5 TOP 4WD
  • Suzuki JIMNY 1.5 PRO
  • Suzuki S-CROSS HYBRID STARVIEW 4WD ALLGRIP AT
  • Suzuki SWIFT HYBRID BY HANDYTECH
  • Suzuki SWIFT SPORT HYBRID 1.4 BICOLOR
  • Suzuki VITARA 4WD ALLGRIP
  • Suzuki VITARA HYBRID 1.5 STARVIEW 4WD AT BIC
  • Volkswagen ID3
  • Volkswagen ID BUZZ PRO
  • Volkswagen ID4 GTX 4MOTION
  • Volkswagen ID5 GTX 5MOTION

Som sagt, jeg skal komme tilbake til mange av disse ganske ukjente bilene når jeg får igjen pusten og får ryddet litt opp i registrene. Så følg med, hvis du vil vite litt mer enn nestemann.

Powered by Labrador CMS