-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Brødre-byggerne
Jeg trodde jeg hadde sett den før. Men det var bare historien som var omtrent den samme. Denne nydelige spesialen bringer tankene tilbake til Italia i femti-årene.
Det var mange eksempler på de typiske, primitive italienske femtitalls-sportsbilene på Villa d’Este.
De fleste av dem med modifikasjoner og forbedringer som egentlig fjerner det meste av karakteren (jeg kan ikke erindre hammerlakket dashbord på en sen 50-talls Ferrari, eller bøtteseter i det nydeligste skinn i en tilsvarende Maserati. Flate benker trukket med skai mener jeg å huske.)
Men brødrene Frigerio behøver ikke be om unnskyldning for at deres bil inneholder en del moderne detaljer.
For bilen er fullstendig moderne. Finishen ble ferdig for noen timer siden, fortalte de, men fremdeles er ikke mekanikken ferdigkoblet med bakhjulene, så det vil ta enda noen dager før den kan kjøres.
Men jeg trodde at dette var en gammel kjenning, da jeg så den først. Jeg har tidligere fortalt om Fornasari (egentlig også to brødre) som skulle bygge en moderne kopi av Pappas double-bubble Zagato Maser som Far Fornasari hadde kjørt Mille Miglia med.
Forveksling
Det er lenge siden jeg har både om dem og om bilen, så da denne sto på den nydelige plenen som BMW disponerte for to døgn og som de gavmildt stilte til disposisjon for noen av verdens vakreste, mest spennende biler, trodde jeg det var deres hyllest til far – i en ny ramme.
Frigerio-brødrene ante ikke hva jeg snakket om en gang. De hadde bare sittet på kontoret sitt – i den fabrikken der de produserer kabelsett – også til bilbransjen. Så hadde de funnet ut at det hadde vært morsomt med en spsiell bil, så hvorfor ikke bygge den?
Ingen av de to brødrene, Vittorio er den høyeste med grå crew cut kunne egentlig si hvem som hadde gjort hva. «Nei, vi bare tegnet og snakket og var vel egentlig enig om det meste hele veien» sa de.
Så enige at dersom noen hadde sagt at dette var en gammel Zagato på en gammel Maserati hadde det tatt litt tid før jeg hadde tatt et veddemål på at det måtte være gæærnt.
Og selvfølgelig kunne jeg jo åpnet panseret, under der ligger det en to-liters motor. Hester og Sånn? Aner ikke «men den veier nok ikke så mye, så jeg tror den blir rask».
De holder til like nede i gata, nær Monza, så det er bare å stikke innom neste gang jeg er i nærheten. Da skal det nok være skilter på den.
Dobbel F
Den eneste i selskapet som visste hva han hadde gjort var Luciano Nardi «....som i rattet, men jeg er ikke i familie… Jo. Jeg har hatt en veldig sentral rolle i dette prosjektet. Det er jeg som har tegnet logoen til merkenavnet».
Dobbel F var selvfølgelig naturlig, siden det er to Frigerio’er her, og på italiensk blir det Effeffe.
Vi ble vel egentlig enige om at EffeEffe hørtes bedre ut, men jeg tror herrene akkurat nå er mer interessert i å få bilen til å gå, enn å sette seg ned og tegne enda en ny logo.
«Og BMW var fantastiske» sa de. «Vi spurte om vi kunne få delta, de så på prosjektet vårt og vi kom med en gang med i gruppen for konseptbiler og prototyper. Kan du tenke deg et bedre sted å få presentere denne bilen?
På den annen side, de regner vel kanskje med at vi ikke kommer til å bli noen konkurrent slik at det ikke gjør noe å slippe oss inn».