-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Mexico i sentrum
Alle de store strømmer til Mexico nå. De sist ankommende er Mercedes som skal bygge stor fabrikk sammen med Nissan og Renault. BMW skal klare det samme på egenhånd.
På grunn av NAFTA overenskomsten så blir produkter fra Mexico betraktet som «innenlands» både i USA og Canada. Dermed kommer de kyniske betraktningene til uttrykk:
«Vi vil betjene det amerikanske marked. Det gjør vi best fra en posisjon med lave arbeidslønninger, velvillig investeringsmiljø og lite motstand fra fagforeningene.»
I fjor ble det produsert litt over 2 millioner biler i landet. Det skal bli flere.
Volkswagen er størst, med så vidt over 600.000, men Nissan er rett bak, 570.000 biler i fjor. Så kommer Ford / Lincoln med 450.000, Chevrolet / Cadillac med snaue 300.000 og Fiat / Dodge med omtrent det samme.
Audi er ikke med på denne oversikten. Deres fabrikk er fremdeles under bygging, først i 2016 skal de første Q5 leveres derfra. Kapasiteten blir på 150.000 biler per år.
Så, omtrent i kor, fortelle både BMW og Mercedes-Benz at nå skal de også dit.
BMW har avsatt 1 milliard euro til sitt anlegg i San Luis Potosi. De første bilene skal ikke trille av båndet før i 2019. Det vil være logisk at en av modellene blir 3-Serien. Mercedes bygger allerede sin C-Klasse i Vance, Alabama.
Men ellers regner alle med at det blir Minier og de forhjulsdrevne BMW’ene (Active Tourer og neste 1-Serie) som skal produseres der. Lave lønninger kompenserer litt for lave marginer på småbiler.
De regner med 150.000 biler i året derfra.
Men i tillegg til denne investeringen skal vi minne om at BMW allerede har satt i gang en 1 milliard dollars utvidelse av fabrikken i Spartanburg, SC, og at de legger ytterligere 100 million dollar inn i produksjonen av kullfiberkomponenter fra fabrikken i Moses Lake, Washington.
Litt pussig dette med 1 milliard dollar investert i ny fabrikk – samme sum og samme kapasitet både for BMW og Audi.
Så kommer Mercedes-Benz med ytterligere en milliard. Men det er i samarbeid med Nissan/Renault, og fabrikken skal bygges i Aguascalientes, der Nissan/Renaults gamle fabrikk allerede ligger.
Kanskje dette har med det å gjøre at den nye milliard-fabrikken skal få en kapasitet på hele 300.000 biler årlig.
Nå viser det seg at dette prosjektet er meget mer enn bare en ny fabrikk. Det er en klar utvidelse av den fire år gamle pakten mellom Nissan / Renault og Mercedes.
I Mexico skal det bygges Infinitier på plattformer fra Mercedes fra 2017, tilsvarende Mercedes skal komme året etter. Det skal utvikles felles utgaver av det de kaller «premium compact» biler. Og se ikke bort fra A-Klasse og CLA-er derfra også.
Da han offentliggjorde planene ble Mercedes-sjefen, Dieter Zetsche spurt om ikke dette er i ferd med å gå mot full sammenslåing av de to konsernene.
Han svarte at «Grunnen til at dette går så bra er jo nettopp fordi det ikke er noen sammenslåing». Og så føyde han til, mens han så på Renault / Nissan-sjefen Carlos Ghosn: «Men selv vi er blitt overrasket over hvor mange muligheter for felles prosjekter vi har kunnet finne».