Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris
Ferrari i Paris

California-sol for solkongen

Selskapslivet foran bilutstillingen i Paris er spesielt. Å vente på Ferrari-sjef, Luca di Montezemolo, var kanskje spesiellest?

Publisert Sist oppdatert

Selvfølgelig møter man opp i tide, helst før, når man innkalles til Ritz i Paris, for å delta i et lite før-utstillings party i regi av Ferrari.

LES OGSÅ POPULÆRE FERRARI-DAGER

Og så står man der med en ikke ueffen champagne i glasset og venter. Ikke alt for lenge, ikke så lenge at det blir demonstrativt, men lenge nok til at det gjør inntrykk når alle Ferrari-løytnantene begynner å stramme seg opp og avslutter en floskel-samtale midt i setningen.

På plass
Og der kommer han. Du aner ikke hva power-kledd betyr før du ser en italiener av hans dimensjoner overta showet.

En litt høyere og mer markert snipp enn de fleste tør. Flashing av mansjetter med tilhørende knapper selvfølgelig.

En jakke som svinger forsiktig inn, brede slag og ikke akkurat pinlig kort. Bukser med oppbrett som ligger oppå sko der det blanke ikke er særlig mye plastikk nei.

Solid slipsknute, og det slipset er vevet som slips, ikke bare klippet ut av en stoffrull. Ikke antydning av noen vulgær klokke eller beltespenne, men allikevel kan man ikke kalle det diskret tilbakeholdende, for det tar et halvt sekund så er sentrum der han er.

Deprimerende
”Jeg har vært i fengsel i fire år åpner han. Alle ler. Halvparten fordi de regner med at han var morsom, den andre halvparten fordi de vet hva han snakker om. Ferrari-sjefen var president i det italienske industriforbundet i fire år, og er nettopp gått av der.

Han snakket om hvor deprimerende det hadde vært, han snakket om hvor deprimerende løpene i Singapore og Valencia hadde vært (”det holder med ett gateløp i Monaco”) og han fortalte at selvfølgelig er det noen Ferrari-modeller som ikke selger så bra som de gjorde, eller burde ha gjort.

Og han forteller at innen 2012 må de ha redusert CO2 utslippene med 40 prosent på bilene sine, men at en Ferrari ”alltid må ha de spesielle Ferrari-egenskapene sine og at vi alle kunne vente oss en kjempestor overraskelse fra Ferrari i 2009.

Og hadde han sagt ”Ferrari, det er meg på ekte Solkongemaner, hadde han vel fått kjempeapplaus da også.

Dempet begeistring
Applausen for den nye California var derimot mer tilbakeholdende. Andrea Pininfarina snakket varmt om denne, før han ble kjørt i hjel av en bilist i Torino.

Han kalte den en bil som harmonisk fulgte i fotsporene på alle de klassiske Pininfarina/Ferrariene.

Men han kalte den også innovativ, og pekte på at de hadde måttet finne noen nye løsninger fordi dette var den første Ferrarien med en sentralmotor i forkant!

Mange har pekt på den slappe hekken, den umotiverte humpen over bakhjulene, detaljer som nesten ser retro ut uten å få det helt til heller. Og kompromissene som måtte til for å få metall-taket plassert i bagasjerommet når man ønsket seg åpent.

Selv synes jeg kanskje den ser ut som noe Mercedes SL-designere hadde tegnet dersom de fikk beskjed om å gjøre noe a la Maranello.

Men det plaget ikke Montezemolo.

”Vi regner med nye salgsrekorder i år, og å bokføre nye rekordinntekter og forhåpentlig et nytt rekordresultat. California er utsolt et par år fremover, jeg regner med at vi kan selge 1500 – 1800 av den hvert år. Og litt kredittkrise vil bare hjelpe oss til å få ventelistene ned på et akseptabelt nivå”:

Powered by Labrador CMS