De største skal bli best på bruktbil

”Ingen blir størst på bil uten å være best på brukt biler”. Ledelsen i både Harald A. Møller og Toyota Norge legger nå helt nye strategier for bruktbiler. For første gang blir nå Norges mest solgte bil ”tatt på alvor”. Begge ønsker å lage et skille mellom sine egne brukte biler – og bilene hos andre forhandlere.

Publisert Sist oppdatert

Norges to største bilkjeder kjemper nå en innbitt kamp om å bli best på bruktbiler. Begge kjeder har engasjert noen av sine mest erfarne ledere til å legge ny strategi for den totale behandlingen av bruktbiler. Mens ansvaret i Møller-systemet er hos Erik Staavi, er det Per Kristiansen i Toyota Norge som leder Toyota-folkets klare mål om at de skal ikke bare bli best på bruktbil. De skal sette en standard som ”ingen andre er i nærheten av”.

- Skal vi få en markedsandel i Norge på 20 prosent, må vi starte med en ny standard for hele vår behandling av brukte biler, sier adm. direktør Tor I Berge i Toyota Norge. En egen gruppe med representanter fra importøren og utvalgte forhandlere har utarbeidet en helt ny strategi for brukte biler. Og mandatet til gruppen var at ”forslagene skulle være gjennomførbare”.

Nye garantier
Ingen i Toyota Norge vil røpe de tiltakene som nå vil komme for brukte biler. Komiteen er heller ikke helt ferdig med alle detaljer – men målet er klart: ”Toyota skal etablere en standard for brukte biler ingen har vært i nærheten av i norsk bilbransje til nå”.

• Toyota vil trolig innføre helt nye garantier på brukte biler. De vil ha lengre varighet og dekke mer enn det som i dag er vanlig i bransjen.

• Alle brukte biler vil gå igjennom en betydelig mer omfattende verkstedkontroll enn i dag. Det blir etablert helt nye kontrollrutiner slik at man aldri skal slippe igjennom en dårlig bil.

• Bedre tilbud på finansiering

• Samarbeide med forsikring kan bli aktuelt. Målet er at de som kjøper en godkjent bruktbil, skal få tilbud om billigst mulig forsikring

• Nødstoppgarantier

• Angrefrist

• Alle som kjøper brukte Toyota, vil bli behandlet som om de kjøpte ny Toyota

• Åpne kvelder hos forhandlere der de som har kjøpt bruktbiler kan få svar på alle sine spørsmål

• Tilbud på service, dekk og andre ettermarkedstjenester

• Mer bruk av internett til annonsering av biler. Bedre presentasjon.

Bare egne biler?
Diskusjonen i dag er om de nye tiltakene skal gjelde alle brukte biler – eller om det bare skal gjelde brukte Toyota. Det er uenighet blant forhandlere der noen mener at ”fremmede biler gir oss lite tilbake. De som kjøper en brukt Ford hos en Toyota-forhandler, blir ikke verkstedkunde. Bli derfor kvitt den fremmede bilen fortest mulig - helst ved å bytte til seg en Toyota”. Andre mener dette er grei teori, men vanskeligere i praksis. I følge direktør Tor I. Berge er det stadig oftere at eiere av Volkswagen, Ford og andre biler ønsker å skifte til Toyota.

Møller med de samme målene
Hos Møller Bil er det også nedsatt egne spesialgrupper med ansvar for forhandlernes brukte biler. For første gang er det i organisasjonen egne medarbeidere som bare jobber med brukte biler. Og målet er ikke bare å løse et ”midlertidig problem”, men å få til systemer som kan gjøre at bruktbiler ikke blir noe problem.

Powered by Labrador CMS