-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford legger ned Falcon og avvikler produksjon-en etter 91 år i Australia
Etter 56 års produksjon er det over og ut for familiebilen Ford Falcon.
Noen bilmodeller har nærmest evig liv. Ford Falcon var en slik, men 7. oktober rullet den siste bilen, en blå XR6, av samlebåndet og markerte samtidig avslutningen på 91 års Ford-produksjon i Australia.
Ford Falcon hadde neppe vært kjent i Norge hadde det ikke vært for Mel Gibson og Mad Max-filmene.
Fords suksess etter 1945 kan i store grad tilskrives Robert McNamara (senere forsvarsminister under John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson – og medansvarlig for opptrappingen av Vietnam-krigen). Han var første utenfor Ford-familien som ble president i selskapet, og var derfor sterkt delaktig i Falcon-prosjektet.
Falcon begynte forsiktig i 1960 med en firedørs, rimelig familiesedan utstyrt med 2,4 liter/95 hk rekkesekser koblet til en tretrinns manuell girboks. Automat med to trinn kostet ekstra.
Med forholdsvis lett vekt og lengde på «beskjedne» 4,60 meter var bilen liten til å være amerikaner på den tiden. Til gjengjeld brukte Falcon under 0,8 liter bensin per mil (30 miles per gallon), som på den tiden var oppsiktsvekkende beskjedent for amerikanske familiebiler.
Senere kom Falcon med to dører, som kupe, som stasjonsvogn med tre og fem dører og som kabriolet.
Seint i 1964 var V8-motor på plass. Plattform og teknikk fra Falcon var basis da Ford skapte Mustang og lanserte bilen i april 1964.
Falcon fikk et kort liv i USA. Etter tre generasjoner var det slutt i 1970. Ford Fairline overtok, men bare i USA. I Australia og Argentina fortsatte produksjonen, i Australia gjennom sju bilgenerasjoner helt til nå.
Når Ford valgte å stenge ned produksjonen i Australia henger dette sammen med høye produksjonskostnader, ugunstig vekslingskurs for lokal valuta og begrenset marked holdt opp mot intens konkurranse, melder Automotive News.
General Motors planlegger å følge Ford og bygger den siste bilen i Australia neste år.
De mest kjøpte bilmodellene i Australia er Toyota Corolla fulgt av Toyota Hilux, Hyundai i30, Mazda 3, Ford Ranger og Holden Commodore.