-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Først Soya, nå Tomat
I 1941 forsøkte Henry Ford å lage plastkarosseri av soya. Nå jobber Fords ingeniører med tørket tomatskinn.
Henry Ford var en ihuga vegetarianer. Men han var ingen dårlig kapitalist heller, og det var vel helst den egenskapen som gjorde at han forsøkte seg med plaststoffer fremstilt av soya.
Allerede i 1930 satte Ford i gang et eksperiment-anlegg for soyaprodukter, og siden han var en fyr som aldri gjorde ting halvveis, anla han like godt en 50.000 mål stor plantasje med soyabønne-planer. Det er forresten det laboratoriet soyabasert kunstig «kjøtt» kommer fra.
Eksperimentene kom så lagt at det faktisk ble et helt karosseri, pluss en rekke karosserikomponenter som ble testet ut på vanlige produksjonsbiler. Men dessverre ble den opprinnelige soya-bilen skrotet da man fant ut at dette nok var en blindvei.
Plante-plast
Nå er vi i nærheten av dette igjen. Det er snaue to år siden Ford begynte å jobbe tett sammen med produsenter som Coca-Cola, Nike, Procter & Gamble og Heinz for å skynde på utviklingen av plastmaterialer som skal være 100 prosent plantebasert.
«Målet», forklarer Ellen Lee, en av Fords materialforskere som er involvert her, «er å utvikle sterke, lette materialer som møter våre bilrelaterte krav og som samtidig minsker belastningen på miljøet».
Gjenvinning
Det har allerede dukket om mulighet fra dette samarbeidet. Hos Heinz har de lenge jobbet med spørsmålet om hva de kan bruke restene til, stilker og blader og skall etter de mer enn to millioner tonn tomater som hvert år blir til ketchup.
Ketchupflasker til eget bruk, viste seg å være en mulighet, men Ford har kommet på banen og har funnet ut at tørket og bearbeidet tomatskinn kan brukes til mange ting, fra festeklyper for ledninger til oppbevaringsbokser inne i bilen.
«Det er topp at teknologien også anerkjennes, og kan brukes av andre» sier Vidhu Nagpal, han er en av emballasjetoppene hos Heinz, «og selv om vi er veldig tidlig i prosessen, og det fremdeles er mange spørsmål som må besvares, er det virkelig spennende at vi nå ser på muligheten til å produsere 100 prosent plantebasert plast både for Ford og oss.»