-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
De råeste campingvognene og bobilene
Oslo (NW): Campingvogner og bobiler blir stadig mer luksuriøse. På Norges største caravan- og fritidsmesse, som arrangeres 16. til 18. september, kan du se de råeste modellene.
– Det er ikke lenger slik at bobiler eller campingvogner er enkle og lite komfortable. Trenden er større motorer, sikrere biler og bedre inneklima både sommer og vinter. Folk vil ha biler som kan brukes hele året, sier Konrad Sel, daglig leder i messen NorVei Caravan og Fritid, som arrangeres på Norges Varemesse 16. til 18. september.
Campingfrelste vil ha det like bra på veien som hjemme.
– Mange ser på bobilen sin som en hytte. De ønsker store senger, velutstyrt kjøkken, TV, DVD og avansert navigasjonsutstyr i bilene, sier han.
2006-modellene
På Norges Varemesse er det spesielt to modeller som skal lokke publikum. Den ene er Europas lengste, og den andre er en tysk designbil med alle tenkelige fasiliteter.
– Kabe Hacienda fra Sverige blir nok en av publikumsvinnerne i år. Den er nesten tolv meter lang, og man kan velge mellom hele 15 innredningsalternativer. Prisen er over en halv million kroner, så den blir nok i dyreste laget for mange, sier Eivind Bye, presseansvarlig i NorVei Caravan og Fritid.
På det norske markedet selges det flest tyske campingvogner og bobiler. Tyske leverandører er spesielt flinke på design.
– En av bilene har innebygd flatskjerm-TV i taket som kan dreies rundt med en svingarm. Komforten er planlagt ned til minste detalj, og tilfredstiller de høyeste krav til moderne møbeldesign. Glasstaket over førehuset gir stor romfølelse, flotte lysforhold og god sikt, sier Bye.
Lavere priser
Bye mener at lavere priser lokker flere nye kjøpere.
– Mange blir overrasket når de ser at de kan få en bobil til 300 000 kroner. En brukt bobil kan du få til halvparten, sier han.
Til sammen er det registrert 80 000 campingvogner og 21 000 bobiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Men bobilsalget øker raskere enn salget av tradisjonelle campingvogner. Fram til august i år ble det solgt 1293 nye bobiler i Norge, viser tall fra OFV.