-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Den nye Prima - som modell
Bburago er sikkert et navn du kjenner. Kvalitetsmodellbilprodusent. Bilene i skala 1:18 er ofte virkelige juveler, til overkommelig pris. En av de siste derfra er en modell av Superbilen Prima. Pri-hva? Ganske riktig, bilen eksisterer ikke, men modellen er spesialdesignet av Giugiaro.
Giorgetto Giugiaro, Bertone og Ghia i gamle dager før han startet sitt eget Italdesign, er mannen bak en rekke av verdens bilklassikere, fra Golf til den nyeste Maseratien. Og når han blir bedt om å lage en superbil for en produsent som allerede har Lamborghini Murcielago og Ferrari Enzo i tilbudet sitt, er det klart Mesteren drar til.
Det er ingen som vil påstå at Prima hadde fungert glimrende som fullskala-bil, men det er jo nettopp det som er saken. For her er det ikke en perfekt 1:1 bil som skal ned til 1:18 og dermed kanskje miste noe av egenarten. Her er det noe som starter som 1:18 og aldri skal bli noe annet. Da er det klart man kan ta seg friheter.
Det har han gjort. Modellen er slik at her har du profiler og linjer fra alle kanter – også rett ovenfra har den særpreg (men hvor ofte ser du en virkelig bil rett ovenfra?) Interiøret er modellert slik at det skal stå frem i modellutgaven, og sentralmotoren ligger aldeles nydelig til under den store bak-klappen.
Giugiaro har selvfølgelig også kjørt sine virtuelle program-skapere på Prima, slik at han også kan fortelle oss spesifikasjonene. Bl.a. en V8 motor på 6300 ccm med 580 hester ved 7.500 omdreininger (også Prima bryter 500 hester muren). 6-trinns gearkasse, og det drar gjennom et permanent firehjulstrekk. Den virkelige bilen måler 4438 x 2129 x 1254 mm med en akselavstand på 2925 mm. Toppfarten kommer litt over 300 km/t. Vekten er forøvrig ca. 1000 kg, og her stemmer plutselig ikke 1:18 skalaen, for på kjøkkenvekten veier Bburagos Prima 715 g. Bilen leveres forøvrig i fire forskjellige farger.
Det er forøvrig morsomt å legge merke til at selv om bilen formelt er designet av Giugiaro Design og ikke av Italdesign, har Giugiaro tegnet samme slags kontrakt som han gjorde med for eksempel Golf eller Alfasud. Skaperen får royalty av hver solgte bil. I Bburagos tilfelle etter en skala på mellom 3 og 8% av salgsprisen avhengig av volum.
Nå forteller Bburago at dette bare er den første av en lang serie Giugiaro-modeller. Og om ikke lenge kommer det en ny en, i tide for julepresang-trøkket. Hva det blir aner jeg ikke, men skal vi tippe på en Spyder utgave av Prima?