Krafttak mot trafikkdød

Flere etater har i fellesskap lagt frem en rekke tiltak som skal sørge for drastisk reduksjon av drepte og alvorlig skadde i trafikken i årene fremover.

Publisert Sist oppdatert

Den tverretatlige tiltaksplanen for trafikksikkerhet på vei 2014-2017 lanseres i dag av Statens vegvesen, Politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, landets 19 fylkeskommuner og sju storbykommuner.

Fornyet styrke
- Kampen mot trafikkulykkene er vårt viktigste arbeid. Ethvert menneske er unikt og uerstattelig. Vi kan ikke akseptere at nesten 900 mennesker blir drept eller hardt skadd i trafikken hvert år, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen på vegne av aktørene bak planen.

- Arbeidet med tiltakene i planen er helt sentralt for at vi skal nå Nasjonal transportplan sitt mål om maksimalt 500 drepte og hardt skadde i veitrafikken innen 2024. Men det finnes ingen snarveger til dette ambisiøse målet.

- Langsiktig, målrettet og systematisk trafikksikkerhetsarbeid er eneste løsning. Tiltaksplanen og samarbeidet mellom aktørene vil bidra til en stø kurs mot målene, og kampen mot trafikkdøden fortsetter nå med fornyet styrke, sier Gustavsen.

18 ulike interesseorganisasjoner har også gitt sine innspill i arbeidet. Dette er fjerde gang det utarbeides en fireårig plan for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

Konkrete tiltak
Tiltaksplanen viser hvilke utfordringer man står overfor og hvilke tiltak som vil bli gjennomført i planperioden.

Hovedaktørene i trafikksikkerhetsarbeidet forplikter seg til å gjennomføre 122 konkrete tiltak.

Statens vegvesen har ansvar for 90 av tiltakene i planen.

- Statens vegvesen lanserer her flere nye trafikksikkerhetsgrep som er viktige bidrag for å nå de ambisiøse målene for planen. Men det er summen av tiltak som er denne planens virkelige styrke.

- Langsiktighet, samarbeid og systematisk arbeid fra flere aktører over tid er avgjørende. Alle gode krefter står nå samlet og opptrer koordinerte i dette arbeidet, sier vegdirektøren.

I Statens vegvesen sin verktøykasse for fireårsperioden ligger 29 tiltak rettet mot trafikantene, 26 veitiltak, 15 tiltak rettet mot kjøretøy, 10 organisatoriske tiltak, sju tiltak på kontrollsiden og tre for å bedre arbeidet med ulykkesdata.

Her er et utvalg av tiltakene:

  • Bygge 107 km ny firefelts vei med midtrekkverk som åpnes for trafikk i perioden 2014-2017.
  • Bygge midtrekkverk på 141 km to- og trefelts riksvei i perioden.
  • Utvikle og ta i bruk et registreringsopplegg for å forhindre alvorlige utforkjøringsulykker.
  • Økt satsning på trafikksikkerhetskampanjer.
  • Samarbeide med tungtransportbransjen om prosjektet «Trygg Trailer» for å bedre trafikksikkerhetskulturen i bransjen
  • Tilrettelegge for økt privat øvelseskjøring: Gjennomsnittet i dag er 100 timer, målet er 140 timer innen 2017.
  • Innføre obligatoriske kurs med bruk av ny kjøretøyteknologi for de som mister førerretten i prøveperioden. (i samarbeid med politiet og Trygg Trafikk)
  • Vurdere obligatoriske kurs for bilførere over 75 år
  • Skjerpe kravene for å skrive ut legeattester som fritar for bruk av bilbelte (i samarbeid med Helsedirektoratet)
  • Bruke termografi (varmesøkende kamera) i alle kontroller av tungbil.
  • Arbeide for obligatorisk alkolås ved all skoletransport
  • Arbeide for alkolåsbom på viktige grenseoverganger og ferjesteder.
  • Tilrettelegge 175 km gang og sykkelveg.

SE TILTAKENE DETALJERT

Powered by Labrador CMS