-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Studenter fra NTNU besøker Pagani og Bertone
Kan en småbedrift med 35 ansatte og begrensede ressurser skape seg et navn som er kjent i hele bilindustrien? Sannsynlig er det kanskje ikke, men Pagani har bevist at det er mulig.
En gruppe 4. og 5.-klassinger fra studieprogrammet Produktutvikling og produksjon ved NTNU var uka før påske på ekskursjon til Nord-Italia, der de blant annet besøkte Pagani.
Studentene utgjorde en større gruppe enn alle ansatte i denne supersportsbil-fabrikken. At det går an å få til imponerende ting selv om ressursene er begrenset, ble de i hvert fall overbevist om. De fikk en grundig presentasjon av bilene, av firmaets historie og av produksjonen. Utviklingsavdelingen – som bare består av 3 personer – fikk de naturlig nok ikke besøke.
Men stragien ble presentert: Mens man nå produserer mindre enn én bil i måneden, vil målet for den neste bilen de skal presentere være 50-60 biler i året. Og så skal de prøve å finne penger til å få den sertifisert i USA, noe dagens modell ikke er.
Signore Pagani snakker ikke engelsk, og lot derfor en av sine medarbeidere presentere bedriften. Slik var det ikke hos Bertone. Her ble studentene tatt i mot av sjefen sjøl, Roberto Piatti. Han presenterte ikke bare Bertone, men tok seg tid til å diskutere utviklingstendenser innenfor bilområdet, Bertones designstrategi, retro vs framskritt og mye annet. Alt i alt satte han av mye tid til å snakke med og diskutere med studentene. Og gjett om det ble satt pris på!
Bertones filosofi for framtidens biler synes godt i de to konseptene Filo fra 2001 og Villa fra 2005. Begge er designet innenfra og ut, og viser at det er på interiørområdet det virkelig vil skje spennende ting framover. Villa var i Genève, mens Filo var på plass i museet til Bertone og ble studert fra alle kanter.