-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vurderer aldersgrense for lett MC
Transportøkonomisk institutt (TØI) har levert Vegdirektoratet en rapport som foreslår en heving av alderen for å kjøre lett motorsykkel. - Forslaget vil ikke gi reduksjon i ulykker. Rapporten er tuftet på forhåndsdom og feil forutsetninger.


Motorsykkelimportørene mener Transportøkonomisk institutts rapport om lett motorsykkel har klare metodiske mangler. - TØI overser at de fleste som eventuelt blir nektet å kjøre lett MC vil gå over til moped, sier Arve Lønnum i MCF.
Det hevder de norske motorsykkelimportørene. Vegdirektoratet vurderer å heve grensen for å kjøre lett motorsykkel fra 16 til 18 år, og har i den forbindelse bestilt en rapport fra TØI.
Motorsykkelimportørenes forening (MCF) mener TØI for mange år siden tok et standpunkt i denne saken og derfor må anses som inhabile.
Forhåndsstandpunkt
- Vi anser TØI som inhabile i denne saken på grunn av deres forhåndsstandpunkt. TØI mente allerede i 2010 at førerkortalderen for lett motorsykkel skulle heves. De tok kun det forbehold at førere av lett MC ikke skulle kjøre moped i stedet, sier sekretær i MCF, Arve Lønnum.
- Nå mener TØI i ny rapport at over halvparten av dem som kjører lett MC i dag, ville tatt buss, tog eller trikk i stedet, dersom aldersgrensen ble hevet. Det er åpenbart feil.
- TØI overser glatt at de aller fleste ungdommene som eventuelt blir nektet å kjøre lett MC, vil gå over til moped og at ulykkesrisikoen dermed ikke reduseres i vesentlig grad, men bare overføres til en annen kjøretøygruppe, konstaterer Lønnum.
Han sier også at TØI heller ikke kan ha fått med oppdaterte ulykkestall. I år er det ingen omkomne og fire hardt skadde for lett motorsykkel.
- På tross av økt salg av lett MC viser statistikken nedgang i ulykker, påpeker Lønnum.
1/3 av ulykker uten førerkort
- TØI overser også at rundt 1/3 av MC-ulykkene skjer med personer som ikke har førerkort overhodet. Det viser Vegdirektoratets og Utrykningspolitiets undersøkelser. Det blir ikke færre av disse ulykkene med et slikt forslag, snarere flere. Det vil bli flere på veien som ikke har godkjent opplæring, fordi det blir forbudt med slikt i den aktuelle aldersgruppen, hevder Lønnum.