-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Russland størst på piggdekk
Russland er i dag verdens største marked for piggdekk. Salget har tatt helt av, og det er ikke Lada-eiere som kjøper importdekk. Nå betaler de som eier Porsche, Ferrari og SUV-biler hva det måtte koste for piggdekk.

Finland, Sverige, Norge og Russland har en ting felles. Sammen med noen ytterst få områder av Canada, er det lov å kjøre med piggdekk her. Mens Japan tidligere var verdens største marked for piggdekk, er det i dag helt forbudt i landet. Der er piggdekk erstattet med enorme mengder veisalt.
Nokian har bygget egen dekkfabrikk i Russland. Den eksporterer også dekk til Norge. Nokian er nummer én i Russland på vinterdekk – og navnet Hakkapeliitta er for mange synonymt med vinterdekk.
- Salget av piggfrie dekk og piggdekk i Russland har endret mye for hele Europa, sier direktør Morten Berger i Continental Dekk. Det russiske markedet virker nesten umettelig for vinterdekk – og det er årsaken til at vi stadig opplever at fabrikken blir utsolgt for dekk. Når en forhandler i Russland bestiller dekk, handler det ikke om noen hundre – men om flere tusen. I dag kjemper vi nesten hver eneste dag om å skaffe nok dekk til det norske markedet, sier Berger.
Nokian merker også presset fra øst. Fabrikken øker hvert år sin kapasitet, men makter nesten ikke å holde tritt med utviklingen i Russland. For noen år siden var vinterdekk noe som bare var forbeholdt de aller høyeste i landet – men i dag er det blitt allemannseie.