-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Spionbilder
Ny generasjon Mercedes EQC på vei
Selv om den kom på markedet så sent som i 2020, er allerede en ny generasjon EQC under utvikling. Vi forventer lansering i 2025.
Da Mercedes kastet seg på elbil-bølgen gjorde de det først med hjelp av Tesla i en modifisert B-Klasse, men flerbruksbiler er UT og SUV-er INN, så de måtte skynde seg å få på plass en bil i dette segmentet også.
Løsningen ble å benytte den eksisterende plattformen som lå under GLC, men den var i utgangspunktet konstruert med tanke på bensin- og dieselbiler og langt fra noen ideell løsning for en elbil.
Pop i menigheten
Men EQC kom på markedet og fikk en relativt positiv mottagelse i Mercedes-menigheten, selv om den hadde sine begrensninger i forhold til konkurrentene – ikke minst med hensyn til rekkevidde og ladehastighet.
Leveringsutfordringene sto også i kø i startfasen, men fra de første bilene kom til landet i 2020 og frem til i dag er det registrert 11.273 nye EQC på norske skilter, noe som gjør den til merkets suverene bestselger i perioden.
Les vår test fra juni 2020 der EQC møtte tre konkurrenter
Dedikert plattform
Grunnlaget er et helt annet når Mercedes nå utvikler en ny generasjon EQC – den er nemlig basert på den nye MMA-plattformen som primært er bygget for elbiler, men som også kan benyttes for hybrider og fossilbiler.
Det betyr at nye EQC vil få økt rekkevidde og vesentlig raskere ladehastigheter slik at den mer blir på linje med et stadig økende antall konkurrenter fra både Europa, Amerika og Asia. Regn med rekkevidde på minst 500 kilometer og ladehastighet på 200 kW pluss.
Vi har tidligere omtalt den kommende firedørs coupéen som trolig får betegnelse EQA og som nye EQC vil dele plattform med. Trolig kommer begge disse modellene på markedet i 2025, og det er nok liten tvil om at SUV-en blir viktigst for den norske Mercedes-organisasjonen.
På noen av disse ferske spionbildene er EQC sammen med en GLC så du kan se at de to er tilsvarende i format, men de vil skille seg fra hverandre med hensyn til design. Elbilen har en takbue som skrår sterkere i bakkant og den får en unik front som trolig er inspirert av konseptbilen Vision EQXX fra 2022.