-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
De store elbilers år
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i 2018 og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Først publisert i bladet Bil 10-2019.
Vi er på reise i den elektriske verden, og vi reiser på business class med Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC og Tesla Model X.
Selv om dette alle er kostbare biler, i praksis fra trekvart million og oppover, gir fritak for engangsavgift og ikke minst fritak for moms en konkurransefordel som har sendt tre av dem inn i den eksklusive gruppen av de ti mest kjøpte bilmodellene.
Model X var både i 2017 og 2018 den fjerde mest valgte bilmodellen. I år er den dyttet litt ned av Audi e-tron og Jaguar I-Pace, som begge gir sine importører og forhandlere julaftenstemning hver dag.
Hvorfor ikke EQC ikke er der? Fordi den knapt er lansert og kun et meget begrenset antall biler kommer i år.
De to tyske og den britiske deltakeren i denne sammenlikningstesten bærer med seg produsentenes historie. De er som å kjøre Audi, Jaguar og Mercedes med de typiske egenskapene disse tre merkene står for.
Først når pedalen trykkes lenger inn, våkner elbildyret og setter i gang det så godt som lydløse skyvet. Tesla er helt annerledes, ikke minst falkevingedørene bak bekrefter det.
Men alle er SUV-er og drifter på begge akslene med én motor foran og én bak.
De fire bilene har omtrent samme batteristørrelse, men litt ulikt forbruk gir ulik rekkevidde. Igjen står Tesla fram som rekkeviddevinneren samtidig som den fortsatt er raskest å lade i Teslas dedikerte ladenettverk.
Hvordan det gikk med de fire bilene leser du mer på de påfølgende sidene.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.