-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De store elbilers år
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i 2018 og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Først publisert i bladet Bil 10-2019.
Vi er på reise i den elektriske verden, og vi reiser på business class med Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC og Tesla Model X.
Selv om dette alle er kostbare biler, i praksis fra trekvart million og oppover, gir fritak for engangsavgift og ikke minst fritak for moms en konkurransefordel som har sendt tre av dem inn i den eksklusive gruppen av de ti mest kjøpte bilmodellene.
Model X var både i 2017 og 2018 den fjerde mest valgte bilmodellen. I år er den dyttet litt ned av Audi e-tron og Jaguar I-Pace, som begge gir sine importører og forhandlere julaftenstemning hver dag.
Hvorfor ikke EQC ikke er der? Fordi den knapt er lansert og kun et meget begrenset antall biler kommer i år.
De to tyske og den britiske deltakeren i denne sammenlikningstesten bærer med seg produsentenes historie. De er som å kjøre Audi, Jaguar og Mercedes med de typiske egenskapene disse tre merkene står for.
Først når pedalen trykkes lenger inn, våkner elbildyret og setter i gang det så godt som lydløse skyvet. Tesla er helt annerledes, ikke minst falkevingedørene bak bekrefter det.
Men alle er SUV-er og drifter på begge akslene med én motor foran og én bak.
De fire bilene har omtrent samme batteristørrelse, men litt ulikt forbruk gir ulik rekkevidde. Igjen står Tesla fram som rekkeviddevinneren samtidig som den fortsatt er raskest å lade i Teslas dedikerte ladenettverk.
Hvordan det gikk med de fire bilene leser du mer på de påfølgende sidene.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.