-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Elbiler liker ikke vinter
Ingen andre land har så høy elbilandel som Norge. Det kan by på utfordringer i vinterkulda.
De som har konstruert elbiler har neppe opplevd norsk vinter med snø, is og regn - gjerne kombinert med vind fra alle kanter. For bilene er konstruert slik at man må åpne et lite lokk for å komme til ladekontakten. Det kan i seg selv være utfordrende på en snødekket bil.
Men en stikkontakt liker ikke snø og is. Dekselet er ikke tilstrekkelig til å hindre at snø og regn kommer i berøring med kontakten. Og når snøen og regnet blir til is, starter problemene.
Upraktisk
Kia Soul har et ladepunkt bak en liten luke. Rommet er så stort at det er plass til et rede for småfugler der.
Men det å åpne frontluken i vinterkulde – etter å ha kjørt bilen på norsk blandingsføre av snø, slaps, salt og skitt – er ikke akkurat drømmejobben.
Ladepunkt helt foran kan neppe omtales som veldig smart plassert – og man er nesten garantert å bli skitten på klær og fingre. Det er som å fylle diesel – man må ha egne arbeidshansker
Gode råd!
Etter noen timer var hele det spesielle «rommet» for opplading fylt med snø, og når man så tok ut støpselet var det nesten umenneskelig å gjøre det uten at snø kom ned i selve støpslet.
Resultat: Neste gang bilen skulle lades kom det rødt lys. Med andre ord. Ladningen virker ikke – bilen får ikke strøm.
Det er ingen god ide å forsøke å pirke ut snøen fra støpselet. Det er jo ting man ikke gjør, for her snakker vi om høyspent.
Den lokale elbilforhandleren visste råd. Dette var ikke den første elbilen de hadde hørt som hadde fått samme problem.
- Sett bilen i en varm garasje så snø og isen smelter, var det første rådet fra forhandleren.
Men de som ikke har en varm garasje til elbilen?
- Finn et kjøpesenter med varm parkeringsplass og la bilen stå der noen timer for smelting, var tips nummer to.
Resultatet var at forhandleren åpnet dørene til verkstedet og lot smeltingen skje der. Det tok noen timer.
Mangler en kalosje
En kalosje kunne gjøre underverk. En form for kondom eller annen beskyttelse som hindret at bilen ikke fikk strøm
Eller et ladepunkt i bagasjerommet – godt beskyttet til nødladning ved uvær.
Men det er vel slik at de som utvikler elektriske biler ikke har vært så veldig opptatt av sære norske vinterforhold. Og at de viktige direktører i bilbransjen ikke tilbringer vinterdager i elektriske biler. Og de har kanskje også oppvarmet garasje.
Den som står ved elbilen en kald morgen, og ser at lampen for ladning ikke lyser grønt, men fargen er knall rød – noe som betyr at bilen ikke har fått strøm, får ikke sin beste start på dagen.
Uten bil og tilgang til kollektivfelt, gratis parkering og fri kjøring gjennom bomstasjonene.
I stedet blir det dagen for kollektivreise.