-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny Kuga snakker norsk
Ford Kuga får nå et betydelig ansiktsløft og tilgang til mye ny teknologi.
Ford benytter Mobile World Congress i Barcelona til å vise en modifisert Kuga. Dagens modell kom på markedet i 2013 som «søster» til amerikanske Ford Escape som et ledd i Fords globaliseringsprosess der stadig flere modeller produseres for mange markeder.
Kuga får nå en helt ny front som ligner på nyere SUV-er som Edge og EcoSport, to modeller som skal lanseres i Norge i løpet av 2016.
Ny motor
En viktig nyhet er en 1,5-liters dieselmotor med 120 hestekrefter i kombinasjon med forhjulsdrift. Denne skal ha samme effekt som dagens toliter, men klare seg med fem prosent mindre drivstoff. Oppgitt snittforbruk er 0,44 l/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 115 g/km.
Kuga tilbys også med 2,0-liters dieselmotorer på 150 eller 180 hestekrefter, samt en 1,5-liters turbo bensinmotor.
Grunnen til at Ford velger å vise nye Kuga på en telekongress er den nye infotainment-løsningen, SYNC 3.
Skjønner norsk
Systemet benytter ifølge Ford en 8-tommers berøringsskjerm og en ny prosessor som er ti ganger raskere enn forgjengeren i SYNC 2. For første gang «skjønner» Sync også norsk, både tale og skrift.
Ved å trykke inn en knapp og si “Jeg trenger en kopp kaffe", “Jeg trenger bensin” og “Jeg må parkere" kan sjåføren finne nærliggende kaféer, bensinstasjoner og parkeringshus, eller en jernbanestasjon, en flyplass eller et hotell, hvis det er behovet. SYNC 3 viser så veien til målet ved hjelp av navigasjonssystemet.
Fases gradvis inn
- SYNC 3 er utformet for å ligne på moderne smarttelefoner, med en intuitiv berøringsskjerm med sveipebevegelser og zoom-funksjon. SYNC 3 vil derfor gi kundene en opplevelse med bilens informasjonsskjerm som er meget lik den de kjenner fra sin smarttelefon, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.
Han forteller videre at systemet forstår mer samtalepregede stemmebeskjeder, er raskere og har et grafisk grensesnitt som er mer intuitivt og enklere å lese.
Kuga er første bil ut med SYNC 3, men i løpet av sommeren lanseres systemet også i Mondeo, S-Max og Galaxy, og flere modeller følger utover høsten.
Ifølge informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge kommer Kuga hit til landet mot slutten av året.