-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde – ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.
Nordmenn kan knapt få nok av Kias elektriske biler. Derfor slippes e-Soul tidligere i Norge enn i resten av Europa. Ja, de første demobilene er allerede her, men da forhandlerne reiste hjem på torsdag etter å ha blitt foret med informasjon om motoreffekter, rekkevidder, utstyrspakker og ambisjoner, var det to viktige ting som manglet: Prisen og muligheten til å henge tilhenger etter bilen.
Lange ventelister
Kia Bil Norges største utfordring for tiden er tydeligvis å skaffe nok biler for å unngå at de 7500 ventelistekundene til e-Niro (5500 kunder) og e-Soul (2000 kunder) vender Kia og ventelistene ryggen og løper til de med kort leveringstid som BMW, Nissan, Renault, Tesla og Volkswagen.
Når Kia nå slipper ny e-Soul er det kun de elektriske variantene som er interessante for Norge. Siden Kia er en del av Hyundai-konsernet, bygges e-Soul over samme tekniske lest som Hyundai-suksessen Kona Electric.
To batteri/motorvalg
Men med en forskjell: Der Hyundai i Norge valgte bort varianten med svakest motor og kortest rekkevidde, velger, i hvert fall foreløpig, Kia begge variantene: 136 hk/395 Nm/39,2 kWh/276 km rekkevidde, alternativt 204 hk/395 Nm/64 kWh/452 km rekkevidde.
Importøren tror, men innrømmer at det blir ren gjetning, at halvparten vil mene at det holder med den korteste rekkevidden.
Jeg er overbevist om at prisdifferansen avgjøre valget. Blir prisforskjellen stor kan prognosen være rett.
Liten batteripakke ledsages altså av 136 hk/395 Nm sterk motor. Siden den store batteripakken veier 140 kg mer plusser Kia på motoreffekten med 68 hk uten at strømforbruket øker (15,7 kWh/100 km med største batteripakke).
Uavklart pris
Den uavklarte prisen indikerer at Kia Bil Norge ikke er enig med Kia i Europa om hva som er rett pris. Her får du litt hjelp til hvordan prisbildet bør seg ut med størst batteripakke (64 kWh): Hyundai Kona koster fullspekket 350.000 kroner, Kia Niro fullspekket 370.000 kroner, Nissan Leaf med 62 kWh batteri og e+ utstyrspakke 373.000 kroner og Opel Ampera-e 397.900 kroner.
Så rundt 350.000 kroner for en godt utstyrt e-Soul med 64 kWh batteri kan være et bra utgangspunkt. Toppspekket Leaf med 40 kWh koster 306.000 kroner. Da kan ikke e-Soul med tilsvarende batteri koste en krone mer.
Uansett betyr det et betydelig prisløft ved at dagens dyreste Soul EV koster 265.100 kroner.
Alt nytt
Alt er nytt på Soul, men den karakteristisk firkantede formen beholdes. Bilen er nå lengre, bredere, og lavere enn forgjengeren samtidig som bagasjerommets volum øker fra 281 til 315 liter som fortsatt er lite for en 4,20 meter lang bil. Ganske nær like store Opel Ampera-e laster eksempelvis 381 liter bagasje.
Kia i Norge sliter med å få produsenten til å forstå det særnorske tilhengerbehovet. Derfor kan Kias importdirektør Irene Solstad foreløpig ikke si noe om når Kia kommer til å si ja til tilhengerfeste, og hvis det skjer hva tilhengervekten blir. Det eneste som er klart er at Kia har kjørt omfattende tester og at produsenten er i tenkeboksen.
Som de andre asiatiske produsentene valgte Kia på første generasjon Soul EV Chademo som hurtigladestandard. På e-Soul som på e-Niro erstattes porten nå med den europeiske standarden, CCS samtidig som ladefarten økes fra 50 til 80 kW. Inntil 7,2 kW beholdes som maksfart på energi fra hjemmeladeren.
* NEDC
Modell | Kia e-Soul | Kia e-Niro | Hyundai Kona EV | Hyundai Ioniq |
Pris fra | Ikke klar | 370.600 | 325.000 | 244.000 |
H/L/B | 420/180/161 cm | 438/181/157 cm | 418/180/157 cm | 447/182/145 cm |
Akselavstand | 260 cm | 270 cm | 260 cm | 270 cm |
Bakkeklaring | 15,3 cm | 15,5 cm | 15,8 cm | –- |
Bagasjerom | 315 - 1339 liter | 485 – 1405 liter | 332 – 1114 liter | 350 – 1410 liter |
Batteri | 39,2/64 kWh | 64 kWh | 64 kWh | 28 kWh |
Batterivekt | 317/457 kg | 453 kg | 453 kg | –- |
Hurtiglading | 80 kW | 80 kW | 80 kW | 70 kW |
Ombordlader | 7,2 kW | 7,2 kW | 7,2 kW | 7,2 kW |
Motor | 136 hk/395 Nm | 120 hk/295 Nm | ||
204 hk/395 Nm | 204 hk/395 Nm | 204 hk/395 Nm | ||
0-100 km/t | 9,7/7,6 sek | 7,8 sek | 7,6 sek | 9,9 sek |
Toppfart | 156/167 km/t | 167 km/t | 167 km/t | 165 km/t |
Forbruk WPLT | 15,6/15,7 kWh | 14,9 kWh* | 15,4 kWh | 11,4 kWh* |
Rekkevidde WLTP | 276/452 km | 485 km | 449 km | 280 km* |
Vekt | 1593/1682 kg | 1791 kg | 1685 kg | 1420 kg |
Tilhengervekt | Ikke avklart | Ikke avklart | 0 kg | 0 kg |