-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Retusj av front og hekk, forbedringer av interiøret og førerstøttesystemene samt dieselmotor som i tillegg får elektrisk hjelp fra et 48 volts batteri under akselerasjon, er de viktigste nyhetene når Kia nå midtlivsoppgraderer SUV-en Sportage.
– Oppgradert Sportage ventes til Norge sent på sommeren, men prisene er ennå ikke klare, sier Mette Simonsen Sauge, Kias informasjonsansvarlige.
Ny motorteknologi
Det er særlig under panseret endringene blir størst. Dagens 2,0 liters dieselmotor vil heretter kun leveres i «EcoDynamics+»-variant, altså som mild hybrid hvor et 48 volts batteri (0,46 kWh) i praksis driver en kraftig startmotor for spesielt å hjelpe til under akselerasjon. Om elhjelpen øker motoreffekten har Kia så langt ikke sagt noe om. Dagens toliter yter beskjedne 136 hk.
Kia opplyser at CO2-utslippet reduseres med fire prosent målt i den nye standarden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
Kias 1,7 liters dieselmotor (115/141 hk) går ut og erstattes av en helt ny 1,6 liter (115/136 hk) som blir Kias reneste dieselmotor noen sinne. Til nå har den minste dieselmotoren kun vært levert som framtrekker, men vil heretter også kunne kombineres med 4WD og sju trinns dobbeltclutch automatgirkasse.
Bensinmotorene (1,6 liter 132/177 hk) endres ikke.
Suksess med ladbart
Støtfangere samt lykte- og felgdesign endres. Kunder kan også velge sidelister i krom, metallfargede skliplater, samt fem nye eksteriørfarger.
Innvendig forandres ratt og instrumentpanel. Kunder som velger pakken GT-line har også svart kunstskinn med røde sømmer som tilvalg. I Europa står valget mellom 7.0 eller ny 8.0 tommers berøringsskjerm.
«Ny» Sportage får Kias mest avanserte førerassistent-teknologi med aktiv cruisekontroll og 360 graders overvåking av bilen for blant annet å gjøre parkeringen lettere.
Kias salg i Norge er så langt i år opp 8,9 prosent, mest takket være suksessen med ladehybridene som står for 44 prosent av samlet Kia-salg. Drøyt tre av fire som kjøper bestselgeren Niro velger ladehybridvarianten.
Inkluderes bruktimporten av 1482 knapt kjørte Kia Soul Electric kryper Soul opp på listen over landets fem mest valgte bilmodeller.
Kia fortsetter med sju års garanti på bilene sine.