-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Jordisk paradis i Galleri Würth
Reinhold Onkel Skrue Würth har igjen sendt et utvalg av sin omfattende kunstsamling til Norge - heldigvis. Lørdag 6. mai klokka 14 åpner den østerrikske ambassadør utstillingen Paradis på jorden i Galleri Würth på Gjelleråsen ved Oslos nordgrense, hvilket har sammenheng med at kunstneren det dreier seg om denne gang, Friedensreich Hundertwasser (1928-2000), var østerriker.


Gallerileder Eva Schwuchow og omviser Mari Sundet
Dessuten en meget fargerik og fargeglad sådan, hvilket utstillingen med all tydelighet viser. Her fremkommer også den gode Hundertwassers suverene forakt for symmetri, rette linjer, perfekte sirkler og arkitektoniske lover (med unntak av de fysisk bærende, selvsagt).
I Wien og i andre byer finnes det sågar fleretasjes Hundertwasser-bygninger. Felles for dem er fasader som er så assymetrisk dekorert og formet at man mistenker gulvene for å være like skeive. Og da mener vi så skeive at de man finner i en 120 år gammel Grünerløkka-gård kan regnes for alle vateres far til sammenligning. Om det også forholder seg slik, eller om fasadene kun er ment å gi optiske illusjoner, er ikke godt å si: Hundertwasser mente at fordi mennesket som organisk vesen ikke er symmetrisk, bør et hjem heller ikke være det hvis beboeren skal oppnå en optimalt harmonisk bo-opplevelse. Som et element i hans Paradis på jorden – som altså også er utstillingens tittel. Nesten synd at den må nøye seg med bilder, men selv med Würths økonomi hadde det vel blitt i overkant å flytte hele hus fra Sentral-Europa til Gjelleråsen.
Besøkende kan fra neste uke også se Hundertwasser på film i galleriets café, der han forteller om sitt syn på kunst og arkitektur og gjengir bruddstykker fra sitt liv. 4 besøkende ad gangen kan få med seg lyden ved hjelp av trådløse headsett, men lyd er ingen betingelse, da Würth Norge også har sørget for å få filmen tekstet på norsk.
Gallerileder Eva Schwuchow og omviser Mari Sundet (bildet) gleder seg storlig til både til morgendagens åpning og til å vise det brede publikum Hundertwassers inspirerende verden fram til 31.august, da utstillingen avsluttes. Og for vår egen del slutter vi visst aldri å undres over at en bedrift som er tømret på noe så prosaisk som skruer og annet industrielt forbruksmateriell til bl.a. bilverksteder, og som aldri har sluppet sin egen profitable utvikling av syne så mye som et sekund, til de grader sprer uegennyttig glede til estetiske livsnytere ved å la sine umåtelige kunstskatter sirkulere gjennom mesteparten av sitt globale nettverk.