Opel Astra Coupé

I disse dager er Astra Coupé klar for Norge. Rene sportslige signaler appellerer til hjertet, god bagasjeplass og en 1,8-liter til fornuften.

Publisert

Ved siden av den typiske kupé-avslutningen av taket, er det mer markerte hjulbuer, aluminiumfelger, luftinntaket foran og detaljer i grillen som ved første øyekast skiller Coupéen fra Astra sedan. Mindre synlig er det at karosseriet er senket 2 cm og at stabilisator-stagene er kraftigere. Dessuten har vi ikke kjørt mange kilometer før vi også kan bekrefte at fjæringen er fastere. Førerplassen understreker det sportslige med sportsseter, skinntrukket ratt og hvite, krominnrammede instrumenter.

Ny rekkefirer
Selv om 1,8-literen – den samme som sitter i Astra, Vectra og Zafira – gir grunnlaget for en fornuftig pris her hjemme, er det den helt nye 2,2-literen som lokker på adrenalinet. Den firesylindrede aluminiummotoren med 147 hk gjør sin debut i Astra Coupé. Senere vil vi finne den i Opel Speedster og i kommende GM-modeller – dette er nemlig en "verdensmotor" som er utviklet i et samarbeide mellom GM Power-train i USA og Opel. Produksjonen skjer foreløpig i USA, men vil fra 2001 også foregå i Kaiserslautern.

Under den europeiske pressevisningen av Astra Coupé fikk vi først og fremst anledning til å kjøre denne 2,2-literen, men vi fikk også lagt bak oss noen mil med 1,8-literen. Begge motorene er overraskende fleksible, de drar seg opp fra 1000 o/min i femtegear uten protester. Med et markert overtak i såvel kraft som bunndrag, er det ingen tvil om at 2,2-literen gir høyest sportsprofil samtidig som den er mer stillegående. Støy og vibrasjon har stått i fokus under utviklingen, og her har Opel benyttet erfaringer fra tidligere motorer og bygget inn to balanseaksler som roterer i motsatt retning av veivakselen. Dermed får den nye rekkefireren tilnærmet samme behagelige gange som en sekssylindret motor.

Ulike gearkasser
En annen forskjell mellom de to motorvariantene, er at Opel bruker to ulike gearkasser med diagonalt motsatt plassering av reversen. Grunnen er at 2,2-literen krever en annen transmisjon for å klare det høyere dreiemomentet. Her hjemme er det ingen tvil om at det er den minste motoren som vil stå for volumsalget – rett og slett på grunn av prisen.

Sikkerhetsutstyr
Sikkerhetsutstyret omfatter fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter, ABS-bremser og antispinnsystem. Dessuten er høyderegulering av hovedlysene standard. Av komfortutstyret må vi nevne kjørekomputer, elektrisk betjente og oppvarmede sidespeil og fjernbetjent sentrallås. Elektronisk stabilitetsprogram, ESP, er tilleggsutstyr, men blir standard i kombinasjon med turbomotoren når den kommer senere i år. Astra kommer også som cabriolet, men Opel vil ikke si når.

Powered by Labrador CMS