Morsom og svært rask Alfa Romeo Junior. Bare Veloce tas til Norge.

PRØVEKJØRT: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce

Illsint Alfa Romeo Junior

Alfa Romeo handler om kjøreglede og lidenskap, så får momsfritaket være bonusen for de 280 hestekreftenes elektrisk opphav når Junior Veloce slippes løs på norske entusiaster.

Publisert

Når du i dine villeste bildrømmer ser konturene av fartsskilt stående som stakittgjerde utenfor sidevinduet, vifter gjerne de italienske flaggfargene i bakgrunnen.

Realitetsorientert mot norsk bilvirkelighet trer den karakteristiske grillen med Alfa Romeos kjente logo fram i drømmene, og som et oppstandelsens under kan nettopp Junior, Alfas første elektriske bilmodell og unnfanget på en kjent Stellantis-plattform, være modellen som løfter Alfa Romeo fra samlerobjekt til hvedagsvirkelighet i det norske trafikkmiljøet.

For de få fra de utvalgte

Et beskjedent antall dedikerte, men høyst entusiastiske forhandlere, er betrodd oppgaven å overbevise ihuga petrolhoder med det italienske flagget malt over øyenbrynene om at fremtiden også for Alfa-folket er elektrisk, at Junior Veloce etterlater fossilkonkurrentene, de få som finnes, i en støvsky av skam og applaudert med momsfritak av norske avgiftsmyndigheter.

Til tross for bra plass i baksetet og ganske stort bagasjerom, løftes ikke Junior Veloce fram som noen familiebil, nei, heller som valget for de som går egne veier for å fylle drømmene.

Kompakt format

Et beskjedent antall dedikerte, men høyst entusiastiske forhandlere, er betrodd oppgaven å overbevise ihuga petrolhoder med det italienske flagget malt over øyenbrynene om at fremtiden også for Alfa-folket er elektrisk, at Junior Veloce etterlater fossilkonkurrentene, de få som finnes, i en støvsky av skam og applaudert med momsfritak av norske avgiftsmyndigheter.

Pakket i kompakt bilformat som 4,17 meter lang crossover, dyrkes italiensk kjørekultur nærmest til det ekstreme. Junior Veloce framstår som det endelige beviset på at selv en så standardisert plattform som STLA Small (e-CMP2) inneholder fleksibilitet nok til å bære alt fra folkebiler som Opel Mokka via terrengkapable Jeep Avenger og helt til ferdsel langt ute i venstrefilen.

Derfor kommer rekkevidden langt bak i prioriteringen når Junior nå er sluppet ut av det norske importørburet. For i elbiler betyr mer rekkevidde nesten alltid også mer bilvekt, fyord nummer én for alle som elsker veier hvor svingene kommer tett på.

Made in Polen

Alfa Junior spyttes ut fra fabrikkanleggene i Polen både som fossil mild hybrid og med standard el-pakke fra Stellantis med 156 hk og rekkevidde målt til i overkant av 400 km slik som flere av Fiats modeller og Jeep Avenger. Men trolig klokelig nok plasseres Junior i Norge på en hylle kundene må strekke seg litt ekstra for å nå opp til med redusert rekkevidde til rundt 330 km som medaljens bakside. Det betyr altså at effekt vinner over rekkevidde. Overraskende nok kompenseres ikke den reduserte rekkevidde med høyere ladeeffekt enn 100 kW, men høyere effekt ville trolig økt bilprisen.

– Vi utelukker det ikke, men foreløpig er planen ikke å ta inn noen rimeligere varianter, sier produktsjef Atle Værlien.

Det meste endret

I Veloce ligger ikke bare effektoppgradering fra 156 til 280 hk, men 25 mm senket

sportsunderstell, dempere med hydrauliske demperstopp, sportslig tunging av fremre og bakre stabilisatorstag, endret campervinkel med minus 1,6 grader foran og godt synlige minus to grader bak, større bremseskiver, mer direkte styring og ikke minst en ny generasjon Torsen (Type D) slip-differensial for elektriske, forhjulsdrevne biler.

Kjøreprogrampakken inneholder tre valg hvor de to første, Advanced Efficiency og Natural kun inneholder momentøking fra 300 til 345 Nm mens i sport skjerpes både gasspådrag, styrerespons og stabilitetsprogrammets inngripen.

Pakkeløsningene

Sterkt anbefales å plusse på både teknikk- og interiørpakke (pluss 20.000 og 22 000 kroner) for å inkludere de kjøreglade racingsetene fra Sabelt i skinn/alcantara med det samme materialet på ratt- og interiørdetaljer, bedre lydanlegg, trådløs telefonlader, blindsonevarsling (de to siste burde vært standard) og ikke minst LED Matrix frontlys. Fortsatt krysser ikke Junior momsfrigrensen på den halve kronemillionen.

Da pengene tok slutt

Når pakkene først løfter opplevelsen av sportslig velvære inne i bilen, overasker det at Alfa ikke hadde penger igjen til å oppgradere solskjermene med speillys samt endre øvre del av dørpanelene med litt mer påkostede materialer enn kjipeste plastvariant. Slikt passer ikke i et merke stemplet inn som premium.

Med Junior, ja, dette er samme bilen som Alfa først døpte Milano, men som fikk forbud mot å bruke det italienske bynavnet på grunn av polsk oppvekst, gjør Alfa Romeo i det minste et helhjertet forsøk på å fylle noe av tomrommet etter flere små, fossile GT-bilene vi husker tilbake på med glede.

Men i Alfas sportslige innpakking er det lett å glemme storselgeren Volvo EX30 og dens halvbrødre Smart #1 og Zeekr X alle vesentlig raskere med 4x4 og mer effektive når snøen legger seg klissete på veinettet enn Alfa Junior, men ikke nødvendigvis like morsomme å kjøre på underholdende barmarkveier.

Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce

Pris fra*Kr. 418 900
Pris testbil*Kr. 476 900
MotortypeElektrisk
Motor280 hk/345 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t5,9 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri (netto)51 kWt
Ladeeffekt DC/AC100/11 kW
Ladefart 10-80%Ikke oppgitt
Strømforbruk (100 km)15,0 kWt
Rekkevidde (WLTP)332 km
Dimensjoner (L/B/H)417/178/151 cm
Akselavstand256 cm
Bilvekt1 628 kg
Nyttelast387 kg
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak400 - 1 265 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering

Tøff kompaktbil med stort bagasjerom.
Svært førerorientert førermljø.
Grei plass i baksetet.
Disse tøffe setene kommer i en tilvalg pakkeløsning.
Dette er ganske standard fra Stellantis.
Skjerm med hint mot fysiske instrumenter.
Litt upraktisk med døråpnere på tvers.
Firkløveret går igjen også i felgene.
De 2x3 kjørelysene understreker temperament.
Alkantara mikses med hard, ulekker plast.
Skjermspeil uten lys overrasker i en premiun bil.
Farlig å legge bagasjelukeåpneren ved siden av SOS-knappen.
Powered by Labrador CMS