-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

PRØVEKJØRT: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce
Illsint Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo handler om kjøreglede og lidenskap, så får momsfritaket være bonusen for de 280 hestekreftenes elektrisk opphav når Junior Veloce slippes løs på norske entusiaster.
Når du i dine villeste bildrømmer ser konturene av fartsskilt stående som stakittgjerde utenfor sidevinduet, vifter gjerne de italienske flaggfargene i bakgrunnen.
Realitetsorientert mot norsk bilvirkelighet trer den karakteristiske grillen med Alfa Romeos kjente logo fram i drømmene, og som et oppstandelsens under kan nettopp Junior, Alfas første elektriske bilmodell og unnfanget på en kjent Stellantis-plattform, være modellen som løfter Alfa Romeo fra samlerobjekt til hvedagsvirkelighet i det norske trafikkmiljøet.
For de få fra de utvalgte
Et beskjedent antall dedikerte, men høyst entusiastiske forhandlere, er betrodd oppgaven å overbevise ihuga petrolhoder med det italienske flagget malt over øyenbrynene om at fremtiden også for Alfa-folket er elektrisk, at Junior Veloce etterlater fossilkonkurrentene, de få som finnes, i en støvsky av skam og applaudert med momsfritak av norske avgiftsmyndigheter.
Til tross for bra plass i baksetet og ganske stort bagasjerom, løftes ikke Junior Veloce fram som noen familiebil, nei, heller som valget for de som går egne veier for å fylle drømmene.
Kompakt format
Et beskjedent antall dedikerte, men høyst entusiastiske forhandlere, er betrodd oppgaven å overbevise ihuga petrolhoder med det italienske flagget malt over øyenbrynene om at fremtiden også for Alfa-folket er elektrisk, at Junior Veloce etterlater fossilkonkurrentene, de få som finnes, i en støvsky av skam og applaudert med momsfritak av norske avgiftsmyndigheter.
Pakket i kompakt bilformat som 4,17 meter lang crossover, dyrkes italiensk kjørekultur nærmest til det ekstreme. Junior Veloce framstår som det endelige beviset på at selv en så standardisert plattform som STLA Small (e-CMP2) inneholder fleksibilitet nok til å bære alt fra folkebiler som Opel Mokka via terrengkapable Jeep Avenger og helt til ferdsel langt ute i venstrefilen.
Derfor kommer rekkevidden langt bak i prioriteringen når Junior nå er sluppet ut av det norske importørburet. For i elbiler betyr mer rekkevidde nesten alltid også mer bilvekt, fyord nummer én for alle som elsker veier hvor svingene kommer tett på.
Made in Polen
Alfa Junior spyttes ut fra fabrikkanleggene i Polen både som fossil mild hybrid og med standard el-pakke fra Stellantis med 156 hk og rekkevidde målt til i overkant av 400 km slik som flere av Fiats modeller og Jeep Avenger. Men trolig klokelig nok plasseres Junior i Norge på en hylle kundene må strekke seg litt ekstra for å nå opp til med redusert rekkevidde til rundt 330 km som medaljens bakside. Det betyr altså at effekt vinner over rekkevidde. Overraskende nok kompenseres ikke den reduserte rekkevidde med høyere ladeeffekt enn 100 kW, men høyere effekt ville trolig økt bilprisen.
– Vi utelukker det ikke, men foreløpig er planen ikke å ta inn noen rimeligere varianter, sier produktsjef Atle Værlien.
Det meste endret
I Veloce ligger ikke bare effektoppgradering fra 156 til 280 hk, men 25 mm senket
sportsunderstell, dempere med hydrauliske demperstopp, sportslig tunging av fremre og bakre stabilisatorstag, endret campervinkel med minus 1,6 grader foran og godt synlige minus to grader bak, større bremseskiver, mer direkte styring og ikke minst en ny generasjon Torsen (Type D) slip-differensial for elektriske, forhjulsdrevne biler.
Kjøreprogrampakken inneholder tre valg hvor de to første, Advanced Efficiency og Natural kun inneholder momentøking fra 300 til 345 Nm mens i sport skjerpes både gasspådrag, styrerespons og stabilitetsprogrammets inngripen.
Pakkeløsningene
Sterkt anbefales å plusse på både teknikk- og interiørpakke (pluss 20.000 og 22 000 kroner) for å inkludere de kjøreglade racingsetene fra Sabelt i skinn/alcantara med det samme materialet på ratt- og interiørdetaljer, bedre lydanlegg, trådløs telefonlader, blindsonevarsling (de to siste burde vært standard) og ikke minst LED Matrix frontlys. Fortsatt krysser ikke Junior momsfrigrensen på den halve kronemillionen.
Da pengene tok slutt
Når pakkene først løfter opplevelsen av sportslig velvære inne i bilen, overasker det at Alfa ikke hadde penger igjen til å oppgradere solskjermene med speillys samt endre øvre del av dørpanelene med litt mer påkostede materialer enn kjipeste plastvariant. Slikt passer ikke i et merke stemplet inn som premium.
Med Junior, ja, dette er samme bilen som Alfa først døpte Milano, men som fikk forbud mot å bruke det italienske bynavnet på grunn av polsk oppvekst, gjør Alfa Romeo i det minste et helhjertet forsøk på å fylle noe av tomrommet etter flere små, fossile GT-bilene vi husker tilbake på med glede.
Men i Alfas sportslige innpakking er det lett å glemme storselgeren Volvo EX30 og dens halvbrødre Smart #1 og Zeekr X alle vesentlig raskere med 4x4 og mer effektive når snøen legger seg klissete på veinettet enn Alfa Junior, men ikke nødvendigvis like morsomme å kjøre på underholdende barmarkveier.
Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce
Pris fra* | Kr. 418 900 |
Pris testbil* | Kr. 476 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 280 hk/345 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 5,9 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri (netto) | 51 kWt |
Ladeeffekt DC/AC | 100/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ikke oppgitt |
Strømforbruk (100 km) | 15,0 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 332 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 417/178/151 cm |
Akselavstand | 256 cm |
Bilvekt | 1 628 kg |
Nyttelast | 387 kg |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 400 - 1 265 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering |