Volkswagen Touareg

I februar er det klart for Touareg på norske veier. Ikke la deg lure av et blygt utseende – dette er en ekte offroader.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg

Først publisert i BIL 11 - 2002.

I løpet av få måneder har Volkswagen lansert to luksusbiler – begge i segmenter hvor den tyske produsenten ikke har vist seg tidligere. Det nyeste skuddet på stammen heter Touareg – med navn etter nomadefolket i Nord-Afrika – og skiller seg fra Phaeton på vesentlige områder. Den kan for eksempel kjøre unnarennet i Holmenkollbakken oppover, nedover og på tvers – faktisk takler den bakker som er opp til 45 grader bratte. Dette er mulig på grunn av lavt tyngdepunkt kombinert med stor sporvidde, drøyt 165 cm foran og nær 167 cm bak. Sistnevnte er for eksempel 10 cm mer enn for Mercedes M-Klasse.

Samtidig har Touareg en maksimal bakkeklaring på 30 cm og en vadedybde på hele 58 cm. Det betyr at det bare er Range Rover som kan hamle opp med terrengegenskapene til Volkswagens nykommer innen den luksuriøse delen av offroad-segmentet. På landeveien er både BMW X5 og Mercedes M-Klasse minst på samme nivå som Touareg når det gjelder kjøreegenskaper og komfort, men så snart hjulene ruller utenfor den strøkne vei kan ikke disse to konkurrentene på langt nær vise til samme fremkommelighet.

Det er også likheter mellom Touareg og Phaeton, og de finner vi under panseret. Både den råsterke TDI motoren – med imponerende 750 newtonmeter dreiemoment – og den bensindrevne V-sekseren er felles for de to. Det samme gjelder en V-åtter som kommer i begynnelsen av 2003 samt W12-motoren med hele 420 hk. Alle motorene kombineres med sekstrinns gearkasse, enten manuell eller automat.

Differensialsperrer
En forutsetning for at en bil skal kunne kalles ekte offroader og ha evnen til å ta seg frem på de fleste underlag og i de bratteste bakker – både oppover og nedover – er at den er utstyrt med differensialsperre og at gearkassen har reduksjonsgear. Touareg har begge deler, til og med to differensialsperrer og en differensialbrems som styres elektronisk. Dette kombineres med det elektronisk styrte, permanente firehjulsdriftsystemet 4Motion, eller for å være helt nøyaktig, Volkswagen kaller systemet 4XMotion for å markere at det er snakk om en videreutvikling i forhold til 4Motionsystemet som finnes på andre av konsernets modeller. Opptil 100 prosent av drivkreftene kan overføres til den akselen som har best grep mot underlaget. Fordelingen av kreftene kan også styres manuelt ved hjelp av en bryter på midtkonsollen.

Vi har kjørt bilen både på motorvei og i en forholdsvis tøff terrengløype, og er imponert over bilens evne til å takle dårlig vei og ulike stigninger og helninger. Om man i praksis virkelig har behov for en bil som tåler å kjøres på tvers i et terreng som heller 40 grader, kan selvfølgelig diskuteres – men det er jo et artig samtaleemne i selskapslivet at du kan utdype hvordan det føles å sitte mer på døra enn på setet, klamre seg til rattet og stirre ned på sidespeilet...

Vi ble ikke like imponert over komforten som Touareg ga til kjenne på motorvei, i hvert fall ikke ved aller første bekjentskap. Da kjørte vi basisversjonen med fast demperinnstilling, og den viste seg å være vaggete og urolig på veien. Senere overtok vi versjonen med regulerbar luftfjæring, og da viste bilen seg fra en helt annen og mer komfortabel side. Den er mer stabil og gir en bedre følelse av at bilen “sitter på veien.

Fire nivåer
Den elektronisk styrte luftfjæringen er kombinert med nivåregulering, hvor man selv kan velge mellom fire nivåer på understellet, avhengig av kjøremønster og underlag. Kort sagt velger man om bilen skal være utpreget komfortabel eller mer sportslig.

Bakkeklaringen kan varieres mellom 16 og 30 cm. Ved høyere hastigheter senkes bilen automatisk for å hente frem det beste av kjøreegenskaper. For eksempel senker bilen seg fra 21,5 til 19 cm når hastigheten passerer 125 km/t. Ved 180 km/t senker den seg ytterligere 1 cm. Normalt offroad-nivå betyr en bakkeklaring på 24 cm, og bilen senkes automatisk når farten passerer 70 km/t. Høyeste bakkeklaring,altså 30 cm, kan føreren legge inn med en bryter på midtkonsollen så sant farten er under 20 km/t.

Blant standardutstyret finner vi elektronisk stabilitetskontroll, antispinn, bremseassistent, klimaanlegg og fullforsinket karosseri i tillegg til front-, side- og hode-kollisjonsputer for både fører og passasjer. I V10 TDI omfatter standardutstyret dessuten blant annet luftfjæring, automatgear med Tiptronic, cruisecontrol, nøkkelløs døråpning samt skinninteriør.

Touareg bygges i Bratislava, og 60 prosent av komponentene er felles med Porsche Cayenne. I februar er det introduksjon i Norge, hos et begrenset antall, utvalgte forhandlere – forhandlere hvor selgere, kundemottakere og mekanikere har fått spesialopplæring. På det tidspunktet vil også V8-bensinmotor med 310 hk og R5 TDI-motor med 174 hk være klare. Regn med at prisene starter i nærheten av 700.000 kroner.

DETTE ER VOLKSWAGEN Touareg:

Lengde: 475,4 cm. Bredde: 192,8 cm. Høyde: 172,6 cm. Akselavstand: 285,5 cm. Sporvidde f/b: 165,2/166,8 cm. Bagasjeromvolum: 550 liter. (VDA). Tankvolum: 100 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Alle data basert på bil med automatgear og luftfjæring.

V6

V10TDI

Sylindervolum:

3189 ccm

4921 ccm

Boring x slag:

84 x 95,9 mm

81 x 95,5 mm

Kompresjon:

11,3:1

18,5:1

kW(hk)/omdr.:

162(220)/6400

230(313)/3750

Nm/omdr.:

305/3200

750/2000

Egenvekt:

2154 kg

2449 kg

Aks. 0-100 km/

9,9 sek

7,8 sek

Toppfart:

203 km/t

225 km/t

Forbruk by:

1,91 l/mil

1,66 l/mil

Forbruk landevei:

1,08 l/mil

0,98 l/mil

Forbruk snitt:

1,38 l/mil

1,22 l/mil

CO2-utslipp:

331 g/km

329 g/km

Powered by Labrador CMS