VW Transporter: Håndverkernes nye venn?

Femte generasjon Transporter er på plass hos forhandlerne. Blir kundene like imponert som vi ble etter vår test?

Publisert Sist oppdatert

VW Transporter
VW Transporter

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Gjennom en mannsalder har nye generasjoner Transporter sett dagens lys og den ferskeste, T5, imponerer. De karakteristiske linjene i fronten er beholdt, samtidig som bilen er ny. Men det er det som ikke er synlig, som imponerer: førerplassen, støynivået, kjørefølelsen, hvordan det nyutviklede understellet tar ujevnhetene i veibanen.

Vi har vært kritiske til at nyttekjøretøyer som dette har vært solgt i Norge uten ABS bremser. Volkswagen-importør Harald A. Møller skal ha ros for at de nå tar inn den nye varebilen med både ABS, elektronisk differensialbrems og antispinnregulering. Til dere som er ute etter en moderne varebil, som skal være egen eller andres arbeidsplass; sørg for å kreve at den nye bilen har disse tingene, i det minste ABS. I dag er det nær sagt umulig å få kjøpt en personbil uten ABS, hvorfor skal biler som utgjør den daglige arbeidsplassen være et unntak? Her setter derfor VW-importøren standarden nå.

Mange varianter
Den nye Transporter skal etter hvert komme i to forskjellige akselavstander og tre alternative takhøyder. I tillegg kommer pickup og rene chassis for egne påbygg. Pickup og chassis-variantene kan leveres med enkel eller dobbeltkabin. Med alle variasjonsmuligheter og alternativer, finnes et meget stort utvalg modeller av nye Transporter.

Motorutvalget består av fire dieselmotorer, to 4-sylindrede og to 5-sylindrede. De to førstnevnte har 1,9-liters volum og yter 85 eller 104 hk, mens de 5- sylindrede er på 2,5 liter med henholdsvis 130 og 174 hk, et bredt og moderne motorprogram.

Komfort i høysetet
En ting som henger igjen fra tidligere, er følelsen av ikke å få bestemt seg når man skal gå inn i bilen. Her er det ett trinn som tidligere, men det føles ikke naturlig å sette venstrefoten der og så høyrefoten på gulvet. Som alltid tidligere, blir det til at man klyver rett inn i bilen uten å benytte trinnet. Her sitter man bra og det er lett å finne rett arbeidsstilling. For det første kan setet justeres flere veier, for det andre kan rattet justeres både i høydeog lengderetning. Det er bra at denne detaljen har kommet med. Stolen kan høydejusteres via en spak man "jekker" med. Vår prøvebil hadde et dobbelt passasjersete, som nok blir en norsk standard.

Gearspaken har nå kommet opp i et lite konsoll på dashbordet, som gir en brukbar sitteplass i midten. Her finnes en rekke små og store oppbevaringsrom. Dørene har doble lommer, hvor det også er plass til flasker. Setene har lommer og i tillegg er det små rom i taket og andre steder. På dashbordet finnes det blant annet et eget for mobiltelefon. På dashbordet finnes flere små rom inntil hverandre, bare synd at man ikke har funnet å koste på litt sklisikkert underlag oppe i disse. Det meste raser ut av lommene i kraftig sving. Ellers er det en fin overflatestruktur på dashbordet. Her er det også et uttrekkbart askebeger (med lokk) hvor det på hver side av dette er fine, fleksible koppeholdere. Rattet har en fin utforming og er godt å holde i. Setetrekkene er lyse og trivelige.

Sikten fra førerplassen er god, bakover er denne sikret i og med at pleksiglass-vinduet mot varerommet går over hele skilleveggens bredde. Med topphengslet bakdør får man en bred bakrute, så sikten bakover er upåklagelig. De store utvendige speilene hjelper også til. Det som er mindre bra med speilene, er at de, sammen med en ganske grov A-stolpe, skaper dødsoner man skal være klar over. Der blir lett en fotgjenger eller to borte.

Med og uten last
Styrefølelsen er meget god. Dette er noe av det beste vi har kjørt av varebil av denne typen. Lett, presist gearskift forsterket følelsen, og bremsefølelsen er som på en moderne personbil. Retningsviseren har elektronisk styring, om man bare vipper lett til spaken, går retningsviseren tre ganger; smart, en detalj vi ellers bare har sett på dyrere personbiler.

Understellet er spesielt, fremfor alt foran. Men det at det er uavhengig oppheng rundt hele, gjør at bilen opptar ujevnhetene i veien på en suveren måte. Bare de kraftigste asfaltskjøtene i forbindelse med veiarbeid ga merkbare støt opp i rattet.

Vanligvis er forskjellen på lastet og tom bil stor på en varebil, men det var ikke tilfelle her. Vi kjørte halve uka med tom bil og halve uka med om lag 500 kg last, og bilen var behagelig også uten last.

Bilen vi prøvekjørte hadde 1,9-liters motor med 104 hk. En meget kjørbar motor som, bortsett fra ved høye turtall, er stillegående. På ekstra høye turtall er knurrelyden påtrengende. Ved 80 km/t er turtallet 1750 o/min. Maksimalt dreiemoment er 250 Nm ved 2000 o/min, men det at den har 220 Nm fra 1500 til 3000 o/min. gir god fleksibilitet. Vi kjørte bilen i vår faste løype i Østfold, og noterte et snittforbruk på lave 0,77 l/mil med 500 kg last. Det er småimponerende.

Mye utstyr
Modellen vi hadde på prøve hadde forholdsvis mye utstyr, det meste fornuftig, som for eksempel skyvedør med vindu i også på høyre side. Det forenkler tilgangen til varerommet, men det gir også en ekstra god sikt skrått bakover på høyre side, noe som er viktig ved påkjøring i f.eks. Y-kryss.

Vår bil hadde elektrisk innstillbare og innfellbare speil til den nette sum av 5780 kroner. Viktigere er fjernstyrt sentrallås til under 500-lappen, det bør du passe på å få med når du spesifiserer en slik bil. Varerommet hadde et kjempefint sklisikkert belegg, det bør du også ta med når bilen skal benyttes til distribusjon eller transport av varierende type gods. Festeanordningene i varerommet er for øvrig eksemplariske.

Ved slutten av året vil registreringsstatistikken sikkert vise at Toyota Hiace – som har vært suveren bestselger til håndverkerbedriftene de seneste årene – har fått skarpere konkurranse enn på lenge.

Volkswagen Transporter 1.9 TDI 104 hk:
Pris fra: kr. 233.500,-
Pris prøvekjørt modell: kr. 282.100,-
Motor: 4-sylindret dieselmotor. Sylindervolum: 1896 ccm. Effekt: 77 kW (104 hk) v/3500 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 205/60R16.
Mål og vekt: Lengde: 489 cm. Bredde: 190 cm. Høyde: 196 cm. Akselavstand: 300 cm. Egenvekt: 1900 kg. Tillatt totalvekt: 2800 kg. Maks tilhengervekt: 2200 kg. Innlastingshøyde: 55 cm. Lasterommets lengde midt i: 248,5 cm. Lastebredde bak:131 cm. Bredde ved hjulkasser: 124,5 cm.

Powered by Labrador CMS