Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Hyundai Santa Fe
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Hyundai Santa Fe
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Første Kinabil i Detroit
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Geely - på gangen
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Saturn Vue Green Line
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Saturn Vue Green Line
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Saturn Vue Green Line
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Saturn Vue Green Line
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Hyundai Santa Fe
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.
Er det plass til Statskassa her da?
Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.

Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.

Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.

Detroit søndag - Foto: Knut Moberg d.e.

Detroit søndag: Alt som før

Det er to egne mediedager før dørene åpner for publikum i Detroit. Knut Moberg d.e. har sendt oss denne ferske rapporten etter første dag, søndag.

Publisert Sist oppdatert

Detroit (BilNorge.no) – De snakker om miljø – om hybrid, gass og brenselceller. De har også bilene på sine stands. Men det er rundt de virkelig glinsende drømmebilene folk flokker seg. Der Saturn viser nye Vue Green Line, er det god plass. En og annen teknointeressert ser nøye på hvordan Saturn (eies av GM) har løst hybrid. Noen meter borte står Corvetten. Der står folk så tett som i en sildestim. Kanskje er det bilen som trekker – eller de fotomodellene som gjør hva som helst for å bli tatt bilde av, og som har klær du neppe får på Lindex.

Detroit endrer seg ikke. Det er glisene som står i fokus. Store, tunge og feite biler med motorer så store at de godt kunne sitte i en turbuss. Detroit Auto Show er som en lekestue for elskere av amerikanske biler. De tre store GM, Ford og Chrysler dominerer med sine enorme utstillinger og et produktutvalg som tar pusten fra de fleste. Man bruker nesten fem minutter bare å gå raskt gjennom GMs stand.

Kina på gangen
Den enorme bilhallen er pakket med alle verdens nye biler. Franske og italienske glimrer med sitt fravær, for de selges ikke i USA. Ny av året er en kinesisk bil – men den står på gangen blant pizzautsalg, iskrem, gardrober der alle henger fra seg yttertøyet og er liksom ikke ønsket velkommen inn i varmen.

Geely vises for første gang i USA. En bil med navnet Freedom Ship 1,6 liter sedan står der nærmest til spot og spe. Den ser ynkelig ut. Som en Corolla sedan for 15 år siden. Uten stil – uten form og en bil som knapt får noen til å løfte på øyelokket.

Den står nærmest på gangen – vekk fra alle de andre bilene. Noen stopper foran bilen – ser på den, rister på hodet og går videre. Nå skal de starte å selge Geely i USA. Lykke til!

Hybrid for alle
Et ord er på alles lepper – hybrid. Ford sier de i 2010 skal selge 200.000 hybridbiler. GM vil selge enda flere. Bare Toyota og Honda gjør det i dag. Hvorfor er ikke flere kommet lengre?

Toyota og Honda trodde på løsningen – mente de ville overkomme høyere produksjonspriser – og fikk drahjelp av galopperende bensinpriser og fokus på miljø. De har masser av patenter de holder for seg selv. Det skal koste andre dyrt å utnytte det Toyota og Honda har brukt store beløp på å utvikle.

Saturn viser i Detroit modellen Vue med hybrid. Det er en liten SUV – helt grei bil med elmotor og bensinmotor.

- Hybrid første generasjon, bemerker en person som kan mer enn de fleste om slike teknikker. – De er ti år bak Toyota og Honda.

Bilen skal produseres. Pris i USA 22.000 dollar, men om det blir kø hos forhandlerne? Neppe. De som velger Prius og Hondas hybrid er ofte godt utdannede som er teknisk interessert og som ikke vil ha det som var teknisk riktig i går.

Volvo med nøkkelrolle
- Hvorfor kommer ikke Volvo med hybrid?

Spørsmålet rettes til informasjonssjef Tore Løvig som gleder seg vilt til mandag da C30 skal vises for første gang i Detroit.

- Hybrid, sier Løvig. Det kommer.

- Når?

- Det kan jeg ikke si.

- Fordi du ikke vet eller fordi du ikke kan fortelle det?

- Det er noen ting jeg ikke kan kommentere, sier han. Men jeg kan love at Volvo har sine planer og de er meget spennende.

For all utvikling av miljøbiler innen Ford-konsernet er lagt til Volvo og Gøteborg. Det har vært en treg oppstart med vanskelige organisasjonsendringer. Det er ikke lett når ingeniører og forskere fra Mazda, Ford, Volvo, Jaguar og ande skal sitte rundt det samme bordet. Men toppsjefene i Ford snakker varmt om hybrid. Det gjorde de også om elektriske biler når de overraskende kjøpte Think. Men i dag er tonen en annen.

Ikke det store toget
Det var annonsert stor aksjon mot bilen – mot nedleggelse av bilfabrikkene – foran messehallen i Detroit. Politiet var der, og i bakgatene var det oppstilt en rekke store biler særlig egnet for demonstrasjoner. Politiet var klare med køller, hjelmer og skjold. De frøs, for det er kaldt i Detroit.

Kanskje var det også for kjølig for demonstrantene. For de kom som en gjeng uorganiserte, kamplystne demonstranter. Kanskje var de 20 eller maksimum 25. De var så få at TV-lampene ble skrudd av og politiet la ned verneutstyret og brukte ettermiddagen til å se på bilene i messehallen.

Spennende Santa Fe
Hyundai har presentert en av de virkelig interessante nyhetene – sett med norske øyne i Detroit. Santa Fe skal bli en bestselger og allerede i mars er det første bilene i Norge. Og en sjekk av bilens vitale mål viser at den er stor nok til statskassa og varebil.

Det vil mest glede forhandlerne. Som dermed kan vente på en bil de vil tjene mye penger på.

Og mens Hyundai viste godvarene i Detroit var alt selgende personell fra Toyota Norge i Monaco for å se RAV4. De blir arge konkurrenter. Santa Fe er størst – RAV4 vil selge mest. Trur eg!

Powered by Labrador CMS