Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker SUV

Spyker SUV

Spyker SUV

Spyker SUV

Spyker SUV

Spyker SUV

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker i Genève

Spyker med annen generasjon

Nå som Spyker endelig er kjøpt fri fra Formel 1-klemma, kan de begynne å tenke på biler igjen. Aileron er det første resultatet.



Publisert Sist oppdatert

Generasjon 2

Lang akselavstand karakteriserer annen generasjon Spyker, får vi vite, da teppet blir trukket av den nye modellen som debuterte på Genève-utstillingen.

Det betyr i klare tall 2677 mm – ca 10 cm lengre enn på de gamle utgavene. Det er vel kanskje ikke akkurat nok til å kalle den en LWB?

Man må se etter et par ganger for å se at resten er nytt også. Temaet er Spyker-barokk, slik det har vært siden BIL fikk kjøre den første modellen for 7 år siden. (Her finner du Spyker-omtaler på BilNorge)

Propell til jet

Oppskriften er også den samme. Midt-motor i en space-frame som er utviklet fra den opprinnelige, men som nå er 40 prosent stivere. Men hva som virkelig synes nå er at denne hollandske produsenten har gått fra propell til jet.

Opprinnelig var herrene bak Spyker så opptatt av at originalen (som ble bygd i Holland fra 1899 til 1925) hadde enorme flyvemaskin-røtter, så de utstyrte bilene sine med propell-motiv overalt.

Nå er man på vei fra ”Bling”, sier de, så dermed er det turbin-motivet som preger dagens design. Blant annet er de ganske iøynefallende Aeroblade-felgene erstattet med noen mer forsiktige som heter Rotorblade!.

Aerodynamisk

Man har også ordnet med aerodynamikken slik at den nye modellen ikke er plaget med så mange luft-åpninger rundt på karosseriet (17 i alt på det gamle, sier de som kan telle).

Glass-paviljongen, slik vi opprinnelig fikk den på Laviolette-modellen i 2001, er trukket lenger bakover, samtidig som luftstrømmen under bilen bak styres mer effektivt. Samlet resultat: høyere marktrykk.

Fremdeles 4,2 liter Audi V8 med 400 hk, men nå er mulighetene for 6-trinns ZF-automaten der. Og noe jeg liker spesielt godt: som ekstrautstyr tilbys instrument-skiver fra Chronoswiss. Lekkert.

Men tro nå ikke at selv om F1-teamet ble overtatt av en inder at Spyker er racing-fri. Sammen med redningsmennene i Snoras-banken (LES MER HER) skal de delta med to Laviolette GT2R i både Le Mans Serien og i 24-timers løpet. Første løpet er Katalonias 1000 km, rett rundt hjørnet.

Powered by Labrador CMS