Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative
Rally Monte-Carlo Energie Alternative

Monte-Carlo på under 0,5

Rally Monte-Carlo med et forbruk på 0,47 liter pr mil og 0,55 på de hardeste fartsetappene. Det ble resultatet da BilNorge var med i verdens største økonomiløp for biler. Hvordan det gikk med norske Think? Den gikk tom for strøm.

Publisert Sist oppdatert

Biler kan bruke lite drivstoff selv om veiene er tøffe og det settes krav til at man ikke kan sinke. I verdens største økonomiløp for biler – Rally Monte-Carlo Energie Alternative kjørte flere biler på rundt halvliteren pr mil.

Les mer om BilNorges deltagelse her

Hvem som vant og tapte, blir ikke klart på mange dager. Reglene er meget kompliserte fordi mange typer biler deltar.

Noen kjører med gass, andre med biodrivstoff og atter andre med hybridløsning. Og det er elektriske biler og rene dieselbiler med lavt utslipp. De lærde diskuterer hvem som brukte mest og minst.

Hederlig innsats

Men ser man på rent forbruk under det meget tøffe løpet på veier som normalt brukes i Rally Monte Carlo, kan vi slå fast hva den norske Priusen brukte:

  • På kombinasjon av fjellveier og fartsprøver var forbruket 0,47 liter pr mil
  • På rene fjellfartsetapper over pass som Col De Turine der man skal 1100 meter opp fra havet – var forbruket på 0,55 liter pr mil.
  • I klassen for hybridbiler holdt dette til nest minst forbruk etter en annen Prius fra Italia.

Flatt batteri

Det var også med en norsk Think bil i rallyet. Den ble kjørt av toppsjefen for Think, Jan-Olof Willums som sjåfør, og bilen var bare med i de siste nattprøvene på veien rundt Monte Carlo. Men det var tøft nok med to harde Rally Monte-Carlo fjellprøver, og distansen var til sammen 150 km.

Men Thinken hadde ikke nok strøm. Etter ca ¾ av løypa var batteriene tomme, og Thinken måtte i nattens mulm og mørke taues til Monte Carlo av en Ford leiebil som Think klokt nok hadde i reserve. En Renault varebil elektrisk greide å komme helt til mål – men de kjørte mye saktere enn Thinken.

Økonomiløp for proffer

Bilsporten har fått en aktiv gruppe utøvere som ser økonomiløp som sin spesialgren. De kjører en rekke konkurranser i Europa, og senere i år går det første spareløpet i Canada. Vinneren i Monte-Carlo får i premie fri reise til det canadiske løpet.

Økonomiløp er blitt en spesialgren der bilene er utstyrt med det mest utrolig avanserte utstyret. Flere biler i Rally Monte-Carlo var pakket med datamaskiner og annen elektronikk slik at sjåføren hele tiden kunne lese veien og kjøre mest mulig økonomisk.

Å finne en bils eksakte forbruk, er også meget komplisert. Årsaken er bensintankene som ofte er laget med mange rare hulrom.

På en bil som Toyota Prius kan man fylle tanken normal full. Men begynner man deretter å vippe og riste på bilen kraftig, kan ytterligere over ti liter fylles på tanken.

Bensintanken er nemlig laget slik at den nesten er delt i to rom, og ved å riste i bilen kommer luften ut og mer bensin kommer på tanken. Da blir ofte resultatet et spørsmål om hvor meget man rister i bilen slik at man kan fylle på mer bensin.

Årlig

Arrangørene av Rally Monte-Carlo og Monaco Grand Prix Formel 1 har bestemt at de nå vil avvikle et økonomiløp hvert år i mars. De mener at det er viktig at en bilklubb som setter så mye fokus på rally og Formel 1, også har en miljøprofil. De vil at løpet skal være tøft og man vil bruke kjente fjellfartsprøver fra Rally Monte-Carlo.

Hvilket nummer den norske Priusen ble i årets løp?

Det kommer når man har regnet ut de kompliserte resultatene. Men seier blir det ikke – så langt der i fra. Til det er reglene alt for kompliserte slik det gjerne blir når teknokrater skal lage regler.

Men ser man på forbruket alene, var den norske bilen en av de beste i den store klassen for hybridbiler.

Powered by Labrador CMS