Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4
Audi S4

Ny Audi S4 får V6

Audi skal lansere sin nye S4 i Paris neste uke. Men du skal slippe å vente så lenge. Her er den nye drømmebilen for mange.

Publisert Sist oppdatert

Image-bygger
Audi A4 har fått en god velkomst på det norske markedet, men modellvarianten som lanseres i Paris får ikke noen stor betydning for Audi-volumet. Derimot er den viktig for å sminke et allerede sporty image.

Nyheten lanseres som både S4 (sedan) og S4 Avant (stasjonsvogn). Men selv om bilen har vokst sammenlignet med sin forgjenger, får den nye mindre slagvolum. En 4,2-liters V8 er byttet ut med en 3,0-liters TFSI V6.

Audi har eksperimentert seg frem til en kompressor som sørger for nesten like stor effekt og et høyere og mer anvendelig dreiemoment enn hos den normalt pustende V8en.

Den kompakte kompressoren får plass i den 90-graders V-en mellom sylinderrekkene.

Mer punch
333 hk er 11 færre enn i V8-utgaven. Maks dreiemoment på 440 Newtonmeter (opp fra 410 Nm) er til stede i hele området mellom 2500 og 4850 omdreininger.

Det sørger for at 0-100 km/t kan foretas på 5,1 sekund (5,2 for Avant) og at du i 4. gear kan akselerere fra 80 til 120 km/t i løpet av 4,4 raske.

Toppfarten er for begge varianter begrenset til 250 km/t. Og for de det måtte interessere – snitt forbruk er oppgitt til 0,97 l/mil for sedan og 0,99 for Avant. Dette er en betydelig forbedring fra forgjengeren som slurpet i seg over 1,2 liter på mila.

Quattro-teknikk fordeler kreftene mellom for- og bakaksel. Normalt sendes 60 % til bakhjulene og 40 % til fronten. Men ved behov omfordeles kreftene for å gi best mulig veigrep.

En ny aktiv sportsdifferensial kompletterer quattro-systemet og balanserer kreftene optimalt gjennom raske kurver for å forhindre uønsket over- eller understyring.

7-trinns S tronic
6-trinns manuell gearkasse er standard, men ønsker du enda raskere skift ber du om å få din nye S4 utstyrt med 7-trinns S tronic dobbel clutch kasse. Da kjører du enten helautomatisk, eller skifter manuelt via hendler bak rattet.

S4-modellene er senket med 20 mm sammenlignet med A4 og har fått en avansert og sportslig hjulopphengning i aluminium med stivere dempere, kraftigere bremser og 18- eller 19-tommers spesialfelger.

Audi Drive Select er system som gir S4-modellene enda mer avanserte egeskaper. Det påvirker gassrespons, gearskift (med S tronic) og den hastighetsfølsomme servostyringen.

Ved å trykke på en knapp kan føreren velge mellom tre innstillinger – comfort, auto eller dynamic. Dersom bilen er utstyrt med MMI, kan føreren skreddersy systemet til sine egne preferanser.

Raffinert
Audi har utstyrt S4 med diskret detaljer som skiller dem fra de mer ordinære A4-modellene.

Blant disse er et spesialpanser, aluminium-look speilhus, 18-tommers spesialfelger, sideskjørt, en ekstra sid front og en diskret spoiler samt fire eksosrør i hekken.

Også lysene er spesielle – xenon plus hovedlys og LED kjørelys foran mens også baklysene har LED-innslag.

Innendørs har modellene sportsseter med god støtte og instrumenter med hvite visere på grå bunn. Interiøret er mørkt med innslag av børstet aluminium. De som foretrekker kan i stedet få detaljer i karbon, treverk eller børstet stål.

DU FINNER TESTER AV AUDI-MODELLER HER

Audi starter leveringen av nye S3 fra mars 2009. Vi skal nok rekke å få tatt en prøvetur lenge før den tid.

Powered by Labrador CMS